Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Motortrafikvej og biogasanlæg

Den nordlige linjeføring vil gå forbi en skrothand­ler, et savværk og et biogasanlæg, som ikke vil føle gener.

Artiklens øverste billede
Den nordlige linjeføring vil være mellem nuværende Viborgvej og biogasanlægget her. Privatfoto

Efter at have deltaget i en demonstration (møde) ved Skovhuset på Skyttehusvej har vi læst mange læserbreve mod den sydlige vejføring. Den vil være meget skadelig for natur og miljø og for det historiske Borum Eshøj. Den nordlige vil overvejende være i landbrugsområder og kan blive ned­gravet, så støjen reduceres meget. Dette er ikke muligt for en 17 meter høj dæmning/bro over ådalen øst for Lading Sø op mod Borum Eshøj.

Her skal der ikke redegøres for de mange minusser, der er ved sydlig linjeføring. Det er fra Favrskov Kommune for ca. 10 år side fremført, at nordlig linjeføring vil genere flest, men denne ”hjemmestrik­kede” undersøgelse er af bl.a. daværende trafikminister Pia Olsen Dyhr og af Vejdirektoratet blevet afvist. Alligevel fremfører Faurskov stadig påstanden.

Der er nu ved den nordlige linjeføring flere forhold, der taler for den. Den vil fx gå forbi en skrothand­ler, et savværk og et biogasanlæg, som ikke vil føle gener, men tvært imod have fordel af linjeføringen.

Det er fra Favrskov Kommune for ca. 10 år side fremført, at nordlig linjeføring vil genere flest, men denne ”hjemmestrik­kede” undersøgelse er af bl.a. daværende trafikminister Pia Olsen Dyhr og af Vejdirektoratet blevet afvist

For et par dage siden var vi forbi området nord for Skivholme, hvor en 17 meter høj dæmning/bro over ådalen er påtænkt. Se foto af broen og illustrationen med en bil 17 meter oppe. Her vil det ikke være muligt at foretage støjdæmpning, og støjen vil ofte være mod Lading. Den vil være mere generende end støj fra en nordlig nedgravet linjeføring. Har beboere i Lading tænkt på den støj, de vil få?

Vi var også forbi biogasanlægget ved ”den bevaringsværdige” gård Fuglsang. Denne er nu opgivet som beboelse, og i hovedbygningen er der kontor for biogasanlægget. Den nordlige linjeføring vil være mellem nuværende Viborgvej og biogasanlægget. Ved denne placering bliver det let at få eta­bleret til- og frakørsel med de mange (anslået 50 om dagen) tankbiler, der kommer med fjerkrægødning, slagteriaffald mm til biogasanlægget. Ved en sydlig linjeføring vil denne trafik fra Sønderjylland sandsynligvis komme til at køre gennem Lading og Fajstrup. Har beboere i Lading tænkt på det?

Nu er fokus på motortrafikvej. Her kan der efter oplæg fra Landsbyrådet for Herskind, Skivholme og Herskind Hede anvendes noget af den bestående Viborgvej mellem Voldby og Lynggårdsvej ved bio­gasanlægget. Vi håber, at de politikere, der skal tage stilling i denne sag, kan se, at der er en skæv frem­stilling, når borgmestre fra Favrskov, Aarhus, Viborg og Silkeborg i et år udarbejder en plan, der kun er til fordel for deres egen kommune, og de så vil have motortrafikvejen ind igennem Skanderborg Kom­mu­ne, som ikke inviteres med i planlægningen og ikke har gavn af den. Det er skævvridning af sagen.

Vi kan fremføre mange flere forhold, der taler mod en sydlig og for en nordlig linjeføring. Danmarks Naturfredningsforening og Skanderborgs byråd har ”naturligvis” protesteret mod den sydlige linjeføring. Et enigt byråd har sendt et notat til trafikordførerne med en opfordring om at se på den alternative linjeføring for rute 26, som Landsbyrådet har udarbejdet.

I kommunens notat anføres bl. a. at der bør gennemføres: en fornyet/opdateret VVM-undersøgelse (Vurdering af virkning på miljø) af delstrækning 2. Det bør ske særligt under hensyn til, at den sydlige linjeføring vil blive den dyreste og den løsning, der oprindeligt blev vurderet til at have størst negativ indvirkning på miljøet – et forhold, der kun er forværret siden sidste VVM-undersøgelse.

I afslutningen af kommunens indsigelse skrives der: Det bør samtidig haves for øje, at de forudsætninger for støjmålinger og ”bufferzoner” m.v., der knytter sig til Favrskov Kommunes forslag, fremkommer konstrueret. De er derfor også uden formel eller værdi i forhold til støjbelastningstal, afstandskrav m.v., som er lagt til grund i den oprindelige VVM-undersøgelse.

Ovenstående illustrerer efter min mening, at der ved beslutningen i år ikke må være aftaler, som ikke tåler dagens lys. Der er talt om studehandler og rævekager, og sådanne bør ikke have indflydelse på beslutninger, der vil gå ud over natur og fortidsminder og generer lokalbefolkningen mest.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.