Vi skal hjælpe de unge med at kvitte smøgerne

»Jo tidligere man begynder at ryge, jo større vil afhængigheden sandsynligvis blive. Unge mennesker, der begynder at ryge, har derfor ofte sværere ved at stoppe. Forskningen viser desuden, at unge, der ryger, også ofte har en usund livsstil på andre områder.«
Ovenstående er ikke noget, jeg har fundet på. Det et ordret citat fra Sundhedsstyrelsen, og her er lidt flere facts: ”Rygning er den største enkeltstående årsag til sygdom og død i Danmark. Cirka 13.600 mennesker dør årligt som følge af rygning. Samtidig er rygningen meget skævt fordelt og dermed også den største enkeltfaktor, der skaber ulighed i sundhed i Danmark. Fire ud af fem rygere starter, før de er 18 år. Og hvis de unge fortsætter med at ryge som voksne, vil næsten hver tredje af dem dø af det”.
Derfor er det vores absolutte pligt at hjælpe de unge med at kvitte smøgerne. Allerhelst at sørge for, at de aldrig begynder med at ryge. Hvordan står det så til med de unges rygevaner her i Favrskov? Det har jeg spurgt direktør for Børn og Kultur, Hans Minor Vedel, om. Hans svar til mig er også tilgået samtlige byrådsmedlemmer.
Favrskov Kommune tilsluttede sig i 2018 det nationale partnerskab ”Røgfri Fremtid”, der har som målsætning at ingen unge skal ryge, når vi når frem til 2030.
Mine spørgsmål til Hans Minor Vedel og hans svar på samme kan ses på min hjemmeside: reneschneider.dk
Desværre må jeg konstatere, at det går i ”snegletempo” med at implementere målsætningerne i ”Røgfri Fremtid” her i Favrskov Kommune. Tilbage i 2017 anslog man, at omkring 14 procent af de ældste skoleelver var rygere. De seneste tal fra primo maj 2021 fortæller, at 16,5 procent af 10. klasses eleverne er rygere… Og på mit spørgsmål om, hvorvidt der er forbud mod at forlade skolerne i skoletiden for at gå ud for at ryge, er svaret, at på en enkelt skole må 9. klasses eleverne gerne gå ud for at ryge. Det samme må 10. klasses eleverne på en anden af kommunens folkeskoler…
Det er ganske enkelt ikke godt nok!