Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Radikale MF'ere ønsker en nordlig linjeføring

Artiklens øverste billede
Tage Nielsen. Pressefoto

I sidste uge bemærkede jeg et indlæg i avisen fra de radikale i Favrskov om lineføringen af A26 ved Lading. Min gode partifælle Torben Torben Christensen skriver blandt andet således:

»Ovenpå den debat, der har kørt, er det på sin plads at fastslå at Radikale Venstre står ved den beslutning der blev taget i 2014. Det bekræfter Radikale Venstres medlemmer af Transportudvalget, transportordfører Rasmus Helveg Petersen og finansordfører samt politisk ordfører Andreas Steenberg overfor mig.«

I den sammenhæng kan jeg oplyse, at de samme forhandlere over for mig har oplyst, at de fortsat ønsker en nordlig linjeføring, der skåner både miljø, naturarv og naturen selv.

Dette synspunkt har de bragt op i de igangværende forhandlinger. Det synspunkt står de desværre – indtil videre - alene med. Den oplysning synes jeg, Torben Christensen mangler at fremsætte i sit læserbrev. Derfor er jeg af gode grunde nødt til at forfatte dette korte læserbrev for at få det sat på plads - af hensyn til offentligheden.

Og nu jeg har »ordet«, vil jeg ikke undlade at kommer med en stærk opfordring til, at MF’erne tænker sig grundigt om endnu engang. Det er stadig ikke for sent at gøre skaden god og ændre i forliget.

De samme forhandlere har over for mig oplyst, at de fortsat ønsker en nordlig linjeføring, der skåner både miljø, naturarv og naturen selv.

Der bør ske en ændring af linjeføringen. Det er helt og aldeles uanstændigt at lade vejen gå syd om Lading Sø. Det uanstændige er, at man helt bevidst og med helt åbne øjne fuldstændig negligerer op til flere fredninger, herunder overfredningsnævnets kendelse af 17. maj 1963 vedrørende fredning af Lading Sø med omliggende arealer. Vi har også fredninger omkring Borum Eshøj og Skivholme Præsteskov. Disse vil alle blive krænket af en sydlig linjeføring.

Det kan i visse helt ekstraordinære tilfælde være nødvendigt at krænke en fredning. Men i dette tilfælde er der ingen som helst grund til det. Og i øvrigt heller ikke på nogen måde anbefalet af de faglige eksperter, man normalt lytter til. Vejdirektoratet anbefaler netop en nordlig linjeføring af samme grund. Dette og en række andre ting er velbeskrevet i VVM redegørelsen.

Jeg håber forhandlerne omkring transportforliget besinder sig. Det er stadig ikke for sent.

Læs også

Del artiklen