Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nej til kommunalt trinbræt sparer Favrskov for millioner

Artiklens øverste billede

Togdrift er ikke en kommunal kerneopgave. Det er og bliver en statslig opgave. Derfor skal Favrskov Kommune heller ikke bruge et tocifret millionbeløb på at bygge og drive et kommunalt trinbræt i Laurbjerg.

Det er positivt, at transportminister Benny Engelbrecht nu har meddelt Favrskov, at regeringen og dens støttepartier siger nej til et kommunalt trinbræt i Laurbjerg.

’Efter en drøftelse med partierne Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre, kan jeg oplyse, at der samlet set ikke er tilslutning til en genåbning af Laurbjerg Station på statens jernbanenet,’ skriver transportministeren i sit brev til borgmester Nils Borring.

Vi skal som skatteborgere i Favrskov være glade for den klare melding, for den kommer til at spare os for mange millioner kroner. Penge, vi kan bruge på andre gode ting.

Mette Nøhr, byrådskandidat, Det konservative Folkeparti

Vi skal som skatteborgere i Favrskov være glade for den klare melding, for den kommer til at spare os for mange millioner kroner. Penge, vi kan bruge på andre gode ting.

Favrskov Byråd burde selv have trådt på bremsen, da man diskuterede trinbrættet tidligere på året. Det gjorde politikerne ikke. Tværtimod. De trådte på speederen ved at spendere 750.000 kommunale kroner på nærmere undersøgelser af trinbrættet. Kun Det Konservative Folkeparti og SF stemte nej til at bruge de penge.

Allerede dengang ringede alarmklokkerne. For det første er der økonomien. Udover den tocifrede millionregning til Favrskovs skatteborgere for at anlægge trinbrættet er projektet en dårlig investering rent samfundsøkonomisk. Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har regnet ud, at projektets nettonutidsværdi er opgjort til -100 mio. kr., og her er udgifterne til selve anlægsarbejdet ikke indregnet.

For det andet vurderer DTU, at et trinbræt vil blive brugt af 262 passagerer dagligt. De 238 af passagerne kommer fra anden kollektiv trafik. Den positive nettoeffekt er altså blot 24 passagerer. Hvis man fjerner 238 passagerer fra den kollektive trafik, risikerer det at få store konsekvenser for bustrafikken i området.

Nogle vil måske tolke dette indlæg som en modstand mod kollektiv trafik. Det er det ikke. Jeg er varm tilhænger af kollektiv trafik, og jeg mener, at der helt generelt er brug for at styrke den kollektive trafik i Favrskov. Men jeg er modstander af at bruge kommunale millioner på statslig togdrift.




Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.