Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Prioritér langsigtede miljø- og naturhensyn fremfor kortsigtet indtægt

Artiklens øverste billede

Svar til Mette Nøhr på hendes debatindlæg ’Rute A26-byggeri skal speedes op’.

Vi kan sikkert være enige om, at selvom trafikmængden på A26 de seneste tre år har vist faldende tendens, kan der muligvis på sigt være en vis idé i at anlægge en motortrafikvej mellem Århus og Viborg.

Dog næppe hvis Hærvejsmotorvejen bliver bygget, som det nylig er bestemt. Den vil så formodentlig tage størstedelen af trafikken mellem Viborg og Århus og gøre A26 mt-vejen overflødig.

Det er rigtigt, at det for mange år siden har været bestemt, at der skulle bygges en omfartsvej forbi Lading. Det er kun de seneste syv år, det har været bestemt, at den skulle gå syd om byen. Alle de øvrige år har det været bestemt, at den skulle gå nord om byen.

Altså man kan godt bestemme en linjeføring om! Hvilket trafikminister Engelbrecht understregede i en DR-radioavis den 15. maj klokken 14:

»Det er vigtigt med en politisk proces og mulighed for at ændre store projekter!«

Hvis du mener, at »én-gang-bestemt«-argumentet overhovedet er et reelt argument, så må du vel også mene, at den allerede i 1960’erne »én-gang-bestemte« Lading Sø-landskabsfredning også ud i al fremtid bør fastholdes og sikre naturskønhed og -stilhed for vore efterkommere. Eller mener du, som ejendomsmægler, at det er mere vigtigt, at der bliver bygget et bælte nye parcelhuse netop i Lading?

Har du virkelig tænkt over, at sydlinjen vil støj-tilsvine egnens to største attraktiver: Borum Eshøj (ikke for intet kaldet ’Europas Vugge’) og ”stilheds oasen” omkring Lading Sø – med omkringliggende skove?

En ejendomsmægler ved sikkert også, hvad nærhed til sådan et naturområde betyder for huspriserne!

OK, at du vil have motortrafikvejs byggeriet speedet op af trafikale årsager. Men igen: Hvorfor så netop sydlinjen? Med denne vil stigende mængder tung trafik fra biogasanlæg og savværk fortsat køre gennem Lading. Formodentlig vil også megen trafik fra Hammel, Sall og Thorsø fortsat skyde genvej gennem “Frijsenborg Allé” og Lading By fremfor at køre den store omvej syd om søen.

Bliver Lading Sogn “skåret over” af en nordlinje? Hvordan dog? Der kan bygges mange broer for den pris, det vil koste at bygge den 225m lange og 17m høje bro+dæmning, som er projekteret for Sydlinjen!

I stedet for at fremføre mine idéer om hvilken linjeføring (nord eller syd), der vil give mest trafikstøj i Lading, vil jeg opfordre alle reelt interesserede til selv at tage på udflugt til motor(trafik)veje rundt omkring og lytte til støj.

Opsøg steder med terrænforhold og højdeforskelle, der kan ligne forholdene omkring Lading, og vurdér – fra relevante afstande – hvor megen trafikstøj, der kan høres fra vejen i og mod vindretningen. Og betænk: At vi i Lading alleroftest får vinden uhindret hen over søen: Fra vest eller sydvest.

Egentlig burde jeg være ligeglad, da jeg næppe – grundet min alder – vil være her, når/hvis vejen engang kommer. Jeg vil dog nok alligevel fortsat forsøge at råbe politikere op, når de egenrådigt og med falske støjberegninger lader kortsigtede kommunekasseskæppende, uoprettelige bestemmelser gå forud for langsigtede miljø- og naturhensyn.

Læs også

Del artiklen