Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det må gerne blive nemmere at være frivillig

Artiklens øverste billede
Gert Jensen (V). Pressefoto

Dette emne diskuterede foreningsledere og politikere i InSide 22. september forud for Favrskov Idrætssamvirkes årsmøde.

Gennem 25 år har jeg brugt masser af tid på frivilligt arbejde, og det der nogle gange »dræber lysten/motivationen« er bureaukrati, papirarbejde og administration. Vi skal se muligheder og lette hverdagen for foreningslederne. Mindre administration og mere udvikling af vores foreninger til gavn for medlemmerne. Vi skal ud på fodboldbanerne, sportspladserne, hallerne med flere og nyde fællesskabet. Gennem årene har jeg, sammen med Favrskov Idrætssamvirke og foreningerne, været med til at indføre noget der har gjort hverdagen nemmere: For eksempel IT-systemer, målflytning ved græsklipning og robotopkridtning.

Kommer jeg i Byrådet vil jeg være med til at sikre, at der hvert år vedtages et initiativ der gør hverdagen nemmere for foreningerne, selvfølgelig i god dialog med foreningerne og Favrskov Idrætssamvirke.

Til årsmødet skulle vi have kåret Årets Ildsjæl 2021, men da der kun var indkommet et forslag, fik vi ikke kåret en af de mange ildsjæle i foreningerne. Det er ærgerligt, og det fortæller mig, at foreningslederne er pressede og har været pressede i år, især har corona spillet ind.

Til budget 2022-25 var der fremsat masser af gode foreningsforslag, som foreningerne bredt i Favrskov Kommune har brugt masser af tid på at lave. Mange havde håbet på, at op til KV21, ville nogle af foreningsforslagene komme med i budgettet, men sådan gik det desværre ikke. Jeg ved udmærket, at det er en kabale at få enderne til at nå sammen for at vedtage et ansvarligt budget, men det vil gøre det nemmere at være frivillig og øge motivationen, hvis foreningerne vidste, at noget ville slippe gemme nåleøjet. Derfor vil jeg kæmpe for, at der afsættes et beløb/en årlig pulje til alle de gode foreningsforslag.

Til årsmødet skulle vi have kåret Årets Ildsjæl 2021, men da der kun var indkommet et forslag, fik vi ikke kåret en af de mange ildsjæle i foreningerne. Det er ærgerligt, og det fortæller mig, at foreningslederne er pressede og har været pressede i år, især har corona spillet ind. Det er mit håb, at næste år vælter det ind med masser af gode indstillinger, så vi kan få kåret en Årets Ildsjæl igen. Det gør det nemmere at være frivillig at få dette skulderklap.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen