Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Godt at mange unge flytter til Favrskov, når de skal stifte familie

Artiklens øverste billede
Gert Jensen. Pressefoto.

For 27 år siden flyttede min kone og jeg og vores to drenge til Hadsten.

Det gjorde vi, dels fordi, at vi kunne få meget mere hus for pengene i Hadsten end i Aarhus. Det spillede også ind, at daginstitution/dagpleje og skole var i nærheden. Jeg pendler stadig til Aarhus, min kone har været heldig at få job i Hadsten.

Denne trend gælder stadig. For 14 dage siden, kunne jeg høre en af cheferne i Teknik og Miljø fortælle, at når de unge skal studere videre, søger de mod Aarhus, og når de senere vil stifte familie, søger de, lige som os, mod nabokommunerne, og i nogle situationer vender tilbage til der, vi er vokset op.

Nok så bemærkelsesværdigt var hele 63 procent af villakøberne førstegangskøbere, hvilket er den højeste andel blandt alle danske kommuner. Det er et kæmpe skulderklap, at nye familier vælger at bygge deres liv op i Favrskov Kommune. 

Det stiller krav til Favrskov Kommune, der skal vågen og stå ”klar ved havelågen” i hård kamp med nabokommunerne.

Derfor glæder det mig, at jeg i sidste uges udgave af Lokalavisen Favrskov kunne læse på forsiden af avisen, at der i 2020 blev købt 1.002 enfamiliehuse (villaer) i Favrskov Kommune.

Nok så bemærkelsesværdigt var hele 63 procent af villakøberne førstegangskøbere, hvilket er den højeste andel blandt alle danske kommuner. Det er et kæmpe skulderklap, at nye familier vælger at bygge deres liv op i Favrskov Kommune.

Det medfører børn til daginstitutioner og skoler, børn og voksne til fritidsaktiviteter og købedygtige borgere i den arbejdsdygtige alder og skattekroner til vores kommune.

Men det stiller også krav til os som kommune, at vi sørger for at byggemodne i hele Favrskov Kommune, så vi har attraktive grunde/boliger til vores mange tilflyttere.

Det stiller også krav om, at vi har de nødvendige faciliteter, daginstitutions/dagpleje/skoletilbud/foreningstilbud at tilbyde.

Noget der vil stå på min to-do-liste og noget jeg vil kæmpe for, hvis jeg bliver valgt i Byrådet i Favrskov Kommune den 16. november.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen