Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nej til tilskud til hjemmepasning er sund fornuft

Artiklens øverste billede
Maria Degn. Pressefoto

Som kommentar på Mette Nøhrs (C) indlæg om, at pengene skal følge barnet, vil jeg gerne svare på, hvorfor det ikke er en holdning, jeg eller Socialdemokratiet i Favrskov deler.

Det frie valg om, hvordan man skal passe sit barn, vil vi på ingen måder blande os i. Det står allerede den enkelte familie frit, hvordan man ønsker at indrette sit familieliv. Hvis det giver mening og værdi med hjemmepasning, er det naturligvis den enkelte families valg.

Men i Socialdemokratiet i Favrskov ønsker vi ikke, at man skal have penge for at passe sit eget barn, da der ikke skal være en økonomisk gevinst ved det.

Jeg kan godt fornemme, at mange kommuner, herunder også socialdemokratiske, vælger denne løsning. Det er ikke en løsning eller retning, jeg ønsker for Favrskov kommune.

For mig at se er der tre bærende bekymringer for, hvorfor jeg ikke er tilhænger af, at pengene skal følge barnet.

Det første er, at det vil ramme skævt, og det kan få nogle store konsekvenser for børn i udsatte familier. Her kunne man frygte, at det var det økonomiske element, der ville være afgørende. Hvor det for mange resursestærke nok er en selvfølgelighed i hjemmepasningen at komme afsted i legegruppe, bliver det måske i udsatte familier en uoverskuelig ting. Jeg frygter for, at det for nogle børn kan forsinke en tidlig indsats og dermed gå ud over barnets trivsel og udvikling.

En anden bekymring, som er et fint fokus at have i debatten, er ligestilling. For lad os være ærlige. Hvem kommer til at gå hjemme og hjemmepasse sit barn? Jeg tvivler på, det bliver manden.

Den sidste bekymring, som er meget relevant lige nu, er, at der i kommunen er mangel på arbejdskraft. Derfor kan vi ikke forsvare at give tilskud til hjemmepasning, da det vil holde god arbejdskraft i hjemmet.

Jeg anerkender, at familier er forskellige. Jeg anerkender, det kan give værdi for nogle, og derfor er valget også frit. Men det ligger ikke i den socialdemokratiske ideologi – i hvert fald ikke her i Favrskov – at skabe ulighed eller indføre en ordning, der vil ramme socialt skævt. Det mener vi, der er ret sund fornuft i.

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.