Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Er tilskud til hjemmepasning eller Kandis-koncert en kommunal opgave?

Artiklens øverste billede
Nicolai Wang. Pressefoto

Hvad er en kommunal opgave?

Tirsdag 2. november sagde spidskandidat Søren Frandsen for SF i en debat afholdt af TV2 Østjylland, at han ikke mente, at tilskud til pasning af egne børn er en kommunal opgave. Det synes jeg først og fremmest er ærgerligt, siden det er en af vores absolut vigtigste mærkesager i Liberal alliance.

Men det efterlader mig også med spørgsmålet, hvad betegner Søren Frandsen egentlig som en kommunal opgave? Jeg kan forstå at mere borgernær velfærd er en kommunal opgave ifølge Søren, og jeg er meget enig.

Derfor vil Søren gerne på bekostning af andre kommunale områder bruge flere penge på at øge antallet af ansatte i daginstitutionerne. Jeg har som sådan ikke noget imod gode normeringer i daginstitutionerne, men jeg synes, det er pudsigt, at Søren Frandsen ikke vil lade kommunen yde tilskud til pasning af egne børn, frem for at hæve normeringen i daginstitutionerne, siden det både skaber mere fleksibilitet, valgfrihed og endda er billigere.

Hvad med kulturen? Hvis at sikre valgfrihed for den enkelte børnefamilie ikke er en kommunal opgave, hvad så med for eksempel koncerter? Det må Søren vel mene, skal være op til det private, på samme vis som pasning af egne børn.

Men nej. Overraskende nok mener Søren Frandsen ifølge TV Midtvests kandidattest, at der skal afsættes flere penge på bekostning af andre kommunale områder til kunst og kultur, såsom udstillinger og koncerter. Så vi må vel forstå på hr. Søren Frandsen, at pengene ikke skal have lov til at følge barnet, medmindre at barnet vil til Kandis koncert.

I liberal alliance mener vi selvfølgelig det modsatte. Pengene skal følge barnet, og vi skal sikre større valgfrihed inden for velfærden. Kunst og kultur er opgaver, som har det bedst i private hænder, og er ikke noget, som skatteyderne skal stå til regnskab for. Hvis du er enig, så er du nok liberal. Og jeg vil derfor varmt anbefale dig at sætte dit kryds den 16. november hos Liberal alliance til kommunalvalget her i Favrskov.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen