Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det må ikke blive FOR billigt at bo i Ulstrup

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

Jeg har fulgt debatten om den skæve vækst i Favrskov kommune og får lyst til at knytte et par kommentarer, for det er helt nødvendigt, at Favrskov Kommune prioriterer anderledes i Ulstrup, end der er gjort de seneste mange år.

Vi er bosiddende i Ulstrup på den smukkeste plet på Teglværksvej med Gudenåen som genbo. Vores hus blev efter en brand nybygget i 2013. Ved siden af vores hus er en rødstensvilla til salg for 565.000 kroner.

I ejendomsmæglerens beskrivelse står der, at villaen sælges som et håndværkertilbud til nedrivning. Spørgsmålet er, hvem der vil købe et hus til 565.000 kroner for at rive det ned, byggemodne og genopføre et nyt hus til den pris i Ulstrup, når en byggemoden grund kan købes langt billigere?

Jeg har hørt, at Favrskov Kommune har en nedrivningspulje, men skal borgerne selv gøre opmærksomme på huse, som kandiderer til nedrivning? Min største bekymring er, at huset sælges til prisen, og at huset får lov at stå, som det gør nu; en øjebæ.

Et billigt sted at bo, og dermed bliver det en del af en deroute for en by som Ulstrup. I diskussionen om vækst i de små byer bliver der lagt op til udstykninger i og omkring Ulstrup, da lokalområdet har brug for ressource stærke børnefamilier, hvilket jeg i højeste grad tilslutter mig.

Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig, at kommunen kommer mere op på tæerne omkring at spotte og nedrive disse grimme og faldefærdige huse. Vi har ikke råd til, at disse bygninger bliver opkøbt som boliger og dermed bliver toneangivende for byens udtryk i talrige år frem i tiden.

Det er heller ikke i kommunens interesse, da det giver os socioøkonomiske udfordringer via en ensidig tilflytning af mindre bemidlede borgere. Vi har nemlig allerede en stor del af såvel almene som billige boliger i området. Nej, få de huse revet ned og erstat dem med byggemodne og attraktive grunde.

I mine øjne må Ulstrup ikke blive et attraktivt sted at flytte til, fordi her er billigt at bo. Vi har ekstremt meget andet at byde på i Ulstrup. Vi har en rigtig god skole, gode daginstitutioner, god infrastruktur, fantastisk skøn natur, et mountainbike mekka, laksefiskeri i særklasse, gode indkøbsmuligheder og attraktive fritidstilbud med sunde fællesskaber drevet af engagerede frivillige.

Så jeg vil jeg rigtig gerne spørge politikerne om, hvad de mener, der skal til for at få Ulstrup i balance? At rive disse få, men grimme og toneangivende bygninger ned er for mig et indlysende sted at starte.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen