Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Skal politikerne repræsentere bygherrer eller borgere i Favrskov Kommune?

Artiklens øverste billede
Pet Petersen. Pressefoto

Skal politikerne repræsentere bygherrerne eller borgerne i Favrskov Kommune?

Spørgsmålet er aktuelt igen, efter at planudvalget i Favrskov Kommune på deres seneste møde atter har nikket ja til et 5-etages boligbyggeri i Ågade i hjertet af Hadsten.

Jeg er ikke modstander af udvikling af vores midtbyer i Favrskov Kommune, og der må bestemt også gerne blive bygget i højden. Men jeg ønsker, at Hadstens midtby skal bevare sit udtryk som stationsby med etagebyggeri på højst tre en halv til fire etager. Ingen byer i vores kommune skal forvandles til kolde forstæder til Aarhus, uden charme og sjæl.

Jeg mener godt, at Ågade i Hadsten kan bære et etagebyggeri på fire etager. I forhold til de fem etager, som planudvalget har anbefalet byrådet at godkende, vil fire etager i stedet for fem betyde, at der kan bygges 28 lejligheder i stedet for 30. To lejligheder færre. Mere kræver det ikke at tilpasse udviklingen til den stationsby, som har fået mange til at flytte til Hadsten. Og mere kræver det ikke at mindske indbliksgener og skyggegener for dem, der bor omkring Ågade og kæmper for at blive hørt af politikerne. Hvis vi så også lige flytter byggeriet endnu 10 meter længere mod syd, så kan vi få en mere tryg og sikker trafikafvikling, som både børn og ældre har nemmere ved at overskue.

Derudover mener jeg, at det er på tide, at Favrskov Kommune begynder at stille krav om, at nybyggerier i vores kommune skal opføres og kunne drives CO2-neutralt. Det skylder vi ikke mindst de kommende generationer. Ligesom vi skylder alle i Favrskov, unge som gamle, nye som veletablerede, at finde en bedre balance mellem almennyttige og private lejligheder. For vi skal skabe muligheder for alle.

Og så er vi tilbage ved start: Skal politikerne repræsentere bygherrer eller borgere i Favrskov Kommune? Jeg mener kun, der kan være ét rigtigt svar: Borgerne.

Vi skal have styrket den demokratiske samtale, og man skal som indbygger i Favrskov mærke, at ens stemme gør en forskel. Så skal vi nok invitere bygherrerne med bagefter.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen