Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sparekniven skal også ramme politikerne

Artiklens øverste billede
Eva Damsgaard. Pressefoto

Sparekniven skal også ramme politikerne. Ja, det mener jeg.

Kommunen sparer år for år ved at lave udvidelser for X antal procenter, men samtidig iværksætter man besparelser for en ofte højere procentsats. Netto giver det flere besparelser end udvidelser for Favrskovs borgere hvilket er lig forringelser, som ofte rammer børn, unge og ældre.

Skal borgerne opleve besparelser, skal vi som politikere rammes ligeså. Det er ikke mere end ret og rimeligt. Jeg vil foreslå, at alle studieture for de 25 ”byrødder” til udlandet sløjfes. Vi kan nemlig sagtens blive klogere uden at skulle rejse til Milano, Holland, Bruxelles eller hvor turen nu måtte gå hen.

Det giver faktisk rigtig god mening at spare netop her. Ved at minimere kommunale flyrejser/togrejser eller rejser i bus sparer kommunen penge, men det er så sandelig også godt for at mindske det klimaaftryk, vi vist alle gerne vil nedbringe.

Begrundelsen for at tage på studieture er, at vi bliver klogere på, hvad der udvikles og arbejdes på uden for landets grænser – men også for at styrke det sociale sammenhold i byrådet. Information om nye tiltag i verden omkring os kan vi tilgå via videomøder, livestreaming eller at få én oplægsholder til Favrskov frem for at sende hele byrådet samt embedsmænd af sted i flere dage. Selvfølgelig med kost og logi betalt.

Det sociale aspekt må politikerne selv være ansvarlige for. Bliver jeg valgt ind, vil dette være det første forslag, jeg vil stille det nye byråd.

Spørgsmålet er så: Kan vi mon spare flere steder? Tja, temmelig sikkert. Det handler blot om at kikke indad frem for ud mod borgerne.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen