Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Derfor skal der investeres i klasselæreren

Artiklens øverste billede
Rikke Harboe, formand for Favrskov Lærerforening. Arkivfoto

”Hvorfor gør I ikke noget? De andre elever er jo bange for Stinus”, siger Peters far til klasselæreren.

Det gør vi også. Der sker en masse ting i kulissen. Peter er bange, og Stinus er ked af det. Som primære lærere i klassen arbejder vi hele tiden på at styrke Stinus relation til kammeraterne og lærerne omkring ham. Vi leder efter veje, som kan give Stinus en god skoledag og hjælpe Peter til også at trives i en klasse, hvor alle ikke er, som han selv er.

Det handler om fællesskabet – og den enkelte elev. Det er en kompleks og tidskrævende opgave, som oftest og bedst varetages af en klasselærer, der kender børnene og ved, hvad der er på spil i fællesskabet. Samtidig er det trygt og vigtigt for både Peter og Stinus og deres forældre, at de ved, hvem de skal henvende sig til for at få hjælp.

Klasselæreren arbejder for, at klassen bliver et velfungerende fællesskab. Det er forudsætning for, at god undervisning kan finde sted. Hvis vi skal lykkes med klasselæreropgaven, skal det prioriteres!

I Favrskov Kommune har vi høje ambitioner på skoleområdet. Vi ønsker en god skole, hvor eleverne dannes, uddannes og trives. Og vi ønsker, at skolen er god for alle elever. Både sårbare børn i udsatte positioner og alle de andre børn. I skolen står vi overfor udfordringer som inklusion, stigende psykisk mistrivsel blandt eleverne og høje klassekvotienter på mange skoler. En af nøglerne til, at skolen kan lykkes, er klasselærerfunktionen.

I Favrskov Kommune prioriteres klasselæreropgaven på skolerne forskelligt. På nogle skoler er opgaven usynlig i den forstand, at det ikke er en prioriteret opgave. Samarbejde med forældre, skolepsykologer og pædagoger, klasseture, trivselsarbejde, elevsamtaler og mange andre små og store opgaver, som skal tilgodese den enkelte elev og fællesskabet, har ikke sin særlige prioritet. Selvom det er en af de vigtigste opgaver for, at alle elever oplever at lykkes med i skolen.

Klassen er i folkeskoleloven beskrevet som den grundlæggende enhed i skolen. Det undrer os derfor, at opgaven med at varetage klassens ve og vel ikke er højere prioriteret. Vi ønsker at klasselæreropgaven bliver politisk prioriteret, så der investeres i, at eleverne trives, dannes og uddannes. Ambitioner koster penge, og det er det hele værd.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen