Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Specialundervisningen i Favrskov skal være uddannelse og ikke opbevaring

Artiklens øverste billede
Gitte Lynderup Lauritsen. Pressefoto

Jeg mener helt klart, at specialområdet skal prioriteres. Derfor blev jeg meget ked af det og frustreret, da jeg læste læserbrevet af Trine Kornum Christiansen i Lokalavisen Favrskov og efterfølgende talte med en borger på gaden om vedkommendes oplevelser. Begge giver udtryk for, at opfattelsen på nogle skoler er, at specialklasserne er opbevaring af børn med specialbehov og ikke klasser, der skal gøre dem klar og parate til en ungdomsuddannelse.

Det er vores pligt som byråd at stille krav og prioritere undervisningen i specialklasserne, men det er også skoleledernes og lærernes ansvar, at de sørger for, at eleverne – alle eleverne – får de bedste muligheder for fremtiden.

Hvis det er korrekt, at en uddannelsesvejleder til et forældremøde har sagt, at ungdomsuddannelserne ikke er for børn med autisme, så har hverken vi som byråd eller skolen løst opgaven tilfredsstillende.

Vi har som samfund “pligt” til at give alle børn de bedste muligheder for en uddannelse, et arbejde, en familie og et langt og godt liv.

Men jeg vil også sige, at det ikke er min opfattelse, at det er tilfældet på alle skoler, at børnene ikke får den hjælp og undervisning, de har brug for. De skoler, hvor det fungerer, skal vi have viden fra og give til de andre skoler. Og så skal vi sørge for, at børn i specialklasser bliver prioriteret som alle andre børn.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen