Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Deleholdstimerne er rigtigt gode, for der føler jeg mig tryg

Artiklens øverste billede

I indeværende skoleår blev det besluttet, at skolerne frit kunne vælge at konvertere UUV-timer til fagtimer med to lærere i klassen. Det har langt de fleste skoler taget imod med kyshånd, og det er der flere gode grunde til.

I en 9. klasse på en skole i Favrskov Kommune er der rigtigt mange drenge, og selvom det er nogle gode drenge, er det også en flok, der fylder meget i klasserummet. I de seneste to skoleår har pigerne i engelsktimerne været meget tilbageholdende og ikke deltaget ret aktivt i den mundtlige del af engelskundervisningen. De har siddet og puttet sig og følt sig utrygge og klemt bag en højlydt og opmærksomhedskrævende drengeflok.

Men i år er det blevet muligt at lave delehold i to af klassens tre ugentlige engelsktimer. Det betyder helt konkret, at klassen deles op, så pigerne og de forsigtige drenge kan have engelsk, mens de andre har dansk og omvendt. Det har resulteret i, at langt flere deltager aktivt. Faktisk både blandt pigerne, som nu føler sig trygge ved at deltage mere, men også blandt drengene, der på et mindre hold bedre kan mødes med en læringstilgang, som passer dem godt. Til en skole-hjem-samtale udtalte en af eleverne at ”jeg synes, deleholdstimerne er rigtigt gode, for der føler jeg mig tryg. Så tør jeg bedre at sige noget”.

I en helt almindelig klasse er der ofte både elever, som er ordblinde, elever med ADHD, autister, to-sprogede, elever med angst og mange andre børn med meget forskellige og tidskrævende udfordringer.

Rikke Harboe Jensen, formand for Favrskov Lærerforening

En anden mulighed som to-lærer-ordningen giver er at være to uddannede lærere til stede sammen i undervisningen. Det betyder, at en lærer kan sætte sig sammen med Mark og Daniel, som er ordblinde, og gennemgå teksterne i et tempo og på en måde, så de får mest muligt ud af det, mens den anden lærer igangsætter og hjælper de resterende 25 elever. Det har betydet, at Mark for første gang i 3 år har ført en samtale på engelsk med sin lærer. Og en stolt Daniel har for første gang i 3 år afleveret en engelsk stil.

Det er altså tydeligt, at to lærere tilstede i undervisningen virker. Det giver både bedre trivsel og eleverne lærer mere. I en helt almindelig klasse er der ofte både elever, som er ordblinde, elever med ADHD, autister, to-sprogede, elever med angst og mange andre børn med meget forskellige og tidskrævende udfordringer. Mange elever har behov som kan være helt umulige for en enkelt lærer at nå. Det betyder, at de elever, som har særlige behov sidder tilbage og føler, at de ikke lykkes. Samtidig bliver de elever, som ikke har særlige behov ofte overladt til dem selv og får dermed heller ikke det optimale ud af undervisningen.

Derfor skal det prioriteres kommunalt at give midler til flere to-lærer-timer. De to ugentlige timer, der er hentet ved at omlægge UUV-timerne til to-lærer-timer er slet ikke nok. Det ved vi i Favrskov Lærerforening. Og det håber vi, det kommende byråd vil lytte til.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen