Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

God start for Kultur- og Fritidsudvalget

Artiklens øverste billede
Morten Bang er formand for Kultur- og fritidsudvalget. Pressefoto

Efter valget i november stod det klart, at jeg har fået fire år mere i byrådet. Jeg fik posten som formand for Kultur- og Fritidsudvalget. Det er et “drømmejob” for mig, og vi er kommet godt fra start i et bredt og velfunderet udvalg.

Det først kvartal er ved at være gået, og der er mange gode ting at fremhæve:

Forvaltningen har givet os en stor og flot gennemgang af hele området under Kultur- og Fritidsudvalget. Alle (også de nye medlemmer) har fået en god indsigt på hele området, og det har skabt et godt fundament for udvalgets arbejde de næste fire år.

I udvalget har vi holdt møde med lederne af bibliotekerne og musikskolen, og vi fik klart indtryk af en god musikskole samt fire levende og aktive biblioteker/kulturhuse med et mangfoldigt program.

Der har været afholdt dialogmøde med kommunens fodboldklubber, hvor den nye leverandør til banepleje blev præsenteret. Et område som jeg allerede i sidste byrådsperiode kæmpede for, efter en stor flok ildsjæle havde løftet debatten. Jeg glæder mig til at følge den nye leverandør og komme rundt på alle de grønne fodboldbaner i kommunen.

Jeg har været til inspirationstræf med Danmarks Biblioteksforening, hvor jeg blev bedt om at fortælle om Favrskov Kommunes tilgang og aktiviteter på kulturområdet. Det var en god aften og en øjenåbner for mig ud i kulturens “verden” i hele region Midtjylland.

Et samlet Kultur og fritidsudvalg har på det seneste byrådsmøde indstillet til byrådet, at vi bevilliger 200.000 kroner fra puljen til udmøntning af strategier på fritids- og friluftsområdet. Pengene skal bruges til en masterplan for naturområdet ved Moselund spejderengen i Hinnerup. Det er rigtig godt arbejde af forvaltningen, og den synergi, der kan komme ud af projektet, vil komme mange borgere til gavn. Både i forhold til nye børnehavepladser, udvikling af området for spejderne og endnu større muligheder for vores borgere, der i fritiden kan få adgang til natur, grønne oplevelser og et aktivt friluftsliv.

Det var blot et lille udpluk af ting, der har rørt sig på kultur- og fritidsområdet siden den 1. januar. Jeg har haft gode snakke, mailkorrespondancer og møder med både forvaltningen, private personer og ildsjæle fra nogle af vores mange foreninger.

I forbindelse med Kultur- og Fritidsudvalgets møde i maj har vi en workshop, hvor vi vil kigge på pejlemærker, strategier og muligheder på vores område de kommende fire år. Det glæder jeg mig til – så vi sammen kan tage et spadestik dybere og derfra arbejde videre med hele kultur- og fritidsområdet.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.