Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Busforringelse er en ommer

Artiklens øverste billede
Mette Nøhr. Foto: Presse

Bøvlet og besværligt. Så enkelt kan det siges, når det handler om busrute 223 fra Hammel til Silkeborg. Sidste år blev ruten ændret, så bussen ikke længere kører forbi Silkeborg Gymnasium om morgenen.

Den ændring har stor betydning for de 29 unge fra Hammel, der går på gymnasiet.

Trafikselskabet forsvarer beslutningen med, at flertallet får en kortere rejsetid, når turen til gymnasiet droppes. Det er uden tvivl rigtigt, men det giver de unge fra Hammel meget ekstra bøvl. 

De skal nu skifte bus undervejs. Nogle gange oplever de, at den bus, de venter på fra Silkeborg Trafikterminal er forsinket i morgenmyldretrafikken – og dermed kommer de for sent til undervisningen.

En del unge, forældre og Silkeborg Gymnasium har gjort en stor og flot indsats for at overbevise Midttrafik om, at forringelsen er en ommer.

Jeg er medlem af Midttrafiks repræsentantskab, og jeg har spurgt ind til sagen, fordi jeg er fuldstændig enig i, at den nuværende løsning halter.

Trafikselskabet forsvarer beslutningen med, at flertallet får en kortere rejsetid, når turen til gymnasiet droppes. Det er uden tvivl rigtigt, men det giver de unge fra Hammel meget ekstra bøvl.

Der er lavet trafiktællinger i marts, der viser, at der ikke er så mange unge fra Hammel, som bruger bussen. Det er helt naturligt. Når man gør noget ekstra bøvlet at bruge, så kigger man efter alternativer – i dette tilfælde har flere formentlig skiftet bussen ud med bilen, og det forstår jeg til fulde.

Det er bare ærgerligt, at vi udvander den kollektive trafik, når vi nu i så mange andre sammenhænge slår på vigtigheden af at tænke grønt.

Jeg er ikke typen, der bare lige giver op. Så selv om Midttrafik ikke har planer om at fjerne forringelsen her og nu, så kommer jeg til at gentage min opfordring – for en køreplan er ikke mejslet i sten.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.