Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Danmark skal tage ansvar. Stem ja

Artiklens øverste billede

Danmark er et lille land, der generelt har stor gavn af internationalt samarbejde. Men det internationale samarbejde har også gavn af, at Danmark deltager i det. Selvom vi er et lille land, har vi nemlig meget at bidrage med – både i forhold til ressourcer, kompetencer og ikke mindst vores værdier og måder at gøre tingene på.

Når jeg anbefaler et ja til folkeafstemningen 1. juni, skyldes det derfor ikke kun, at det er i Danmarks interesse at være med i EU-samarbejdet om forsvar og sikkerhed, hvilket det helt klart er.

Det skyldes også, at Danmark skal være et land, der melder sig ind – og ikke ud – når der er brug for at tage ansvar i den verden, vi er en del af.

I 2004 overgik en militær operation i Bosnien fra NATO til EU, og grundet det danske EU-forbehold måtte de danske soldater rejse hjem. Forbeholdet betyder med andre ord, at der er samarbejde og missioner, som vi har interesse i at deltage i, og hvor vi også har noget at bidrage med, men hvor vi ikke kan være med – alene fordi samarbejdet foregår i regi af EU. Det synes jeg er ærgerligt.

Jeg har meget svært ved at se, at det skulle være i Danmarks interesse på forhånd at afskære sig fra muligheden for at deltage i samarbejde med andre europæiske lande om forsvar og sikkerhed, alene fordi samarbejdet finder sted i EU

Hvis vi afskaffer forbeholdet, vil vi få mulighed for at tage stilling til dansk deltagelse i EU´s forsvarssamarbejde fra sag til sag uden at blive tvunget med i noget som helst. Det vil være helt op til Folketinget at beslutte, hvor vi vil være med – præcis som det allerede er tilfældet i dag, når det kommer til missioner i for eksempel FN og NATO.

Jeg har meget svært ved at se, at det skulle være i Danmarks interesse på forhånd at afskære sig fra muligheden for at deltage i samarbejde med andre europæiske lande om forsvar og sikkerhed, alene fordi samarbejdet finder sted i EU. Det må da være indholdet i samarbejdet, der er det afgørende – mere end om missionen eller samarbejdet foregår i EU-regi eller ej.

Danmark skal frit kunne sige både ja og nej til forskellige typer af samarbejde og missioner i EU-regi. Derfor stemmer jeg ja til at afskaffe forsvarsforbeholdet 1. juni.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.