Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Livet er uhyggeligt godt

Artiklens øverste billede
René Høeg er sognepræst i Hadsten Storpastorat og i folkekirken Voldum-Rud. Foto: Presse

Sommerregn på træer og blomster trommer sig vej ind i mit dåbsreservoir, som intet andet.

De mange dråber på blade, og lydene, når de rammer, vækker mine barndomsforestillinger om en frodig sommerdag i evighedens have. Jeg ved godt, det er naivt, men jeg mærker førstegrøden af noget stort. Som allerede er, og som kommer.

Dåbsvandet skvulper i maven på mig.

Jeg oplever nærmest sommerens dråber som dåbsvand, der triller ned ad mig og blander sig med faktor-30-smagen og ind min mund. Begge dele beskytter. Det ene lover mig forbundethed med Gud og mennesker i al evighed, det andet forsøger at skærme mig mod hudsygdomme og sikre et længere liv i tiden.

Sommer gør mig glad. Lyse dage og nætter, jeg vågner ofte klokken fire eller fem ved fuglekvidder. Ja, og sådan kunne jeg fortsætte i lommepoetiske vendinger med lovprisninger af sommerregn og lyset. Og der er jo vitterligt meget at glæde sig over ved bare at være i tilværelsen sådan en sommerdag, så meget, at man næsten kan glemme, at livet er hårdt og krævende.

Det er jeg bevidst om. Og modsat dyrene, så er vi mennesker bevidste om, at vi har en bevidsthed, som vi kan reflektere over. Når jeg så på vores afdøde hund, bragte den mig så mange glæder, fordi den tydeligvis kun var optaget af dét, den nu engang var midt i. Grave et hul, fange en hare på marken, spise (den samtalte ikke undervejs).

Anderledes er det fat med os, som sidder og læser i Lokalavisen Favrskov. Vi tænker og forestiller os så meget, at det kan være svært at være til stede i nuet. Og i disse uger, hvor studenterne springer ud, og håber på at komme ind på drømmestudiet.

Hvor murerlærlingen får sit bevis i hånden eller Social- og sundhedsassistenten endelig er færdig med sin videreuddannelse fra Social- og sundhedshjælper, ja så tænker mange af os, som ikke længere er i 20’erne, at de er heldige, de har så mange muligheder foran sig. Hvad de jo også har. Men de skal selv fylde mening ind i tilværelsen. Og det er svært og opslidende.

Det grundlæggende uhyggelige ved det at være menneske og det, der gør livet så svært, er, at vi selv skal fylde det med mening.

Det er vores vilkår. Og det trækker tænder ud. Og netop derfor har jeg brug for de sanselige naturoplevelser som sommerregn, det vækker mig til live, det giver mig lyst til at gå i kirke, for dér i fællesskab med andre at se et barn blive døbt og genoverveje, hvad min og vores mening med tilværelsen dybest set er: At elske. Blive elsket og at elske andre, fordi vi er elsket på forhånd.

»Mit land, siger Herren, er himmel og jord, hvor kærlighed bor« (Grundtvig).

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.