Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Gensvar: At få besøg af en sundhedsplejerske er selvfølgelig ikke tvang

Artiklens øverste billede
Pressefoto

Tak for din interesse for mit forslag til budgettet, omend du ikke helt kan se ideen hermed. Det er dog altid lærerigt og interessant at lytte til andres mening, og det giver mig da også mulighed for at besvare nogle spørgsmål.

Jeg beklager ordet obligatorisk. Som jeg skrev på Facebook, er det udelukkende ment i forhold til, at der skal sættes penge af til ekstra besøg – altså at forvaltningen forventer denne udgift. At få besøg af en sundhedsplejerske er selvfølgelig ikke tvang! Det er på linje med de andre besøg som nybagte forældre får, indtil barnet er 9 måneder gammelt. At få besøg af en sundhedsplejerske forbinder jeg med en positiv oplevelse, fordi man da får vendt de små, og måske større problemer, der er med barnet – netop med en person der har stor viden inden for området. Og selvfølgelig skal der ses på barnet hele vejen rundt – fysisk, psykisk og socialt. Et læserbrev kan desværre ikke indeholde alt, hvad man har på hjerte.

Er overvægt et problem i Favrskov? Ja, det er det – ligesom det er et problem i mange andre kommuner og for den sags skyld i andre lande. Når vi som politikere får udleveret to tomme-tykke hæfter, der beskrive sundheden i Favrskov kontra sundheden i Region Midtjylland – ja, så synes jeg, vi forpligter os til at handle der, hvor udviklingen går den forkerte vej!

At være en politiker, der blot afventer andres (måske forvaltningens) input og ideer, er ikke mig. Jeg tillader mig at gøre brug af min viden, interesse og engagement.

Mit store ønske er at knække kurven, men at knække den betyder ikke, at problemet derved er løst – men tænk, hvis man med mit forslag kunne halvere overvægt/svær overvægt hos de 6–7-årige børn!? Det handler jo om at identificere, hvornår problemet opstår, så der kan handles hurtigt, og udviklingen kan ændres.

En reduktion af overvægtsproblematikken hos de mindre børn vil jo også reducere overvægt hos de unge, idet ”overvægt ofte er konstant over et livsforløb” ifølge en professor (se mit tidligere læserbrev).

Ingen har hidtil fundet de vises sten med hensyn til bekæmpelse af overvægt, og mit forslag kan ganske udmærket gå hånd i hånd med andre gode forslag som for eksempel motion eller forebyggelse af stress. Jeg tror ikke på, at overvægt kun løses på én måde – men jo tidligere, der sættes ind på problemet, des bedre!

Hellere forebygge end behandle.

Kasper Kay Petersen kritiserer mig for, at læserbrevet er i en nedladende tone.

Hvordan du eller andre opfatter tonen i mit brev, er jeg bestemt ikke herre over! Man kan vælge at tænke den venlige, imødekommende – eller arrogante – tone ind i det, man læser. Så den opfattelse du har, er altså ret svær for mig at ændre.

Kasper Kay Petersen mener ikke, der er nok viden omkring mit forslag. I mit læserbrev henviser jeg både til videnspersoner, samt VIVE (nationale forsknings- og videnscenter) men der er mere information, der peger samme vej.

Jeg vedlægger lige et par links, til mere viden om emnet. Meget interessant og relevant læsning.

https://dsr.dk/politik-og-nyheder/opsporing-af-overvaegt-samt-tidlig-indsats-for-boern-og-unge-i-skolealderen-drss

https://www.sundhedsplejersken.nu/artikel/sundhedsplejersken-har-en-afgoerende-rolle-i-forebyggelsen-af-overvaegt/

30 mio. kr. til sundhedsplejerskers forebyggelse af overvægt allerede fra spædbarnealderen - Novo Nordisk Fonden

Sluttelig vil jeg sige, at du selvfølgelig altid er velkommen til at sende forslag ind til budgettet. Er det omkring overvægt af børn, vil jeg læse det med stor interesse – og et åbent sind!

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.