Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Præsteklumme: Lykke er ikke det, at det lykkes…

Artiklens øverste billede

Min barndoms sommerferier har et særligt skær over sig. Lange, lyse og varme sommerdage. Tour de France i fjernsynet med det meste af kroppen ude i solen og hovedet inden for gardinet, så man kunne se skærmen – eller bare falde i søvn til lyden. Is og leg i lange baner. Badeferier med familien med hjembragte minder, vi stadig vender tilbage til, når vi samles. Ubekymrethed og uger, der bare fløj af sted med let hjerte og sol på kinderne.

Jeg håber, at mine børn vil se tilbage på deres sommerferier på samme måde. Hukommelsen kan jo indimellem være en taknemmelig størrelse. Hos nogle mennesker filtrerer hukommelsen selv begivenhederne, indtil der kun er et lykkeligt ekstrakt tilbage. Og måske var mine barndomsferier nærmest magiske – ikke fordi alt var fryd og gammen hele tiden, men fordi mine forældre fik alting til at glide, selv når tingene ikke gik helt, som de var planlagt.

Hvis det er tilfældet, så er der håb for, at mine egne børn ser tilbage på sommerferien 2022 i et lykkeligt skær. I udvalg af sommerferie-”kiksere” fra en tur på en lille uge kan her nævnes:

Vi drog på køreferie netop i den weekend, hvor vejarbejde lukkede Elb-tunnelen…lig med 2 timers ekstra kørsel uden om Hamborg.

Vi ankom til hotellet i Holland i 27 grader (herligt!) for så at blive tildelt gavlværelset med gulv-til-loft-vinduer og det, der viste sig at være en defekt aircondition…lig med cirka 40 grader på værelset (knapt så herligt…).

Den første udflugt til en lille by resulterede i, at vi blev væk fra hinanden efter cirka fire minutter, og lidt senere faldt det ældste afkom ud på en befærdet vej ved en fortovscafé på grund af manglende glasafskærmning…begge dele lig med galoperende puls især hos de voksne.

Og nå ja, da vi kørte hjem i et stræk og have været undervejs i 9 timer, var der udsolgt af alt, der mindede om mad på den rasteplads, vi holdt ind på.

Alt dette – der som sagt blot er et lille udvalg af feriens ”kiksere” – er nok til at ønske sig mindst tre ugers ferie mere bare for at komme rigtigt ned i gear. Og måske er det børneforældres lod. Måske var det også mine forældres, uden at jeg opdagede det.

For spørger man mine børn om episoderne her, vil de formentlig ikke ane noget om den lukkede Elb-tunnel, men bare huske, at vi kørte på ferie en dag før tid, og at de derfor fik lov til at få en ekstra overnatning på et hotel (klods op ad motorvejen, men tilsyneladende ret magisk i deres verden).

De vil heller ikke have nogen erindring om det alt for varme værelse, men bare huske, at vi fik tildelt et ekstra værelse gratis i hele vores ophold. Ren luksus!

Forskrækkelsen ved at blive væk for hinanden i et fremmed land kan de sikkert godt huske på samme måde som faldet ud på den befærdede vej. Men mest af alt vil de huske, at der HELDIGVIS var rødt lys og ingen biler, lige da faldet skete, og at lige præcis dén lille by havde en fantastisk slikbutik, som de fik lov til at gå ombord i.

Og hvad angår den manglende mad på rastepladsen, ja, så betød det chips til ”aftensmad”, så ikke så dårligt endda.

Jeg ved ikke, om man som voksen kan få et så taknemmeligt filter på sin hukommelse eller på sin oplevelse af livet nu og her. Jeg er ikke sikker. Og slet ikke om alt, der sker i vores tilværelse. Men jeg ved og kan tydeligt mærke, at det gør godt at låne mine børns filter til de små ting, der ikke gik, som jeg håbede. Låne af deres begejstring og umiddelbare indstilling til, at ”glasset halvt fuldt”.

Og måske kan jeg ikke kun låne det filter, når det gælder sommerferiens begivenheder. Måske kan det også gælde alle hverdagens store og små ”kiksere” og kaste et nådigt skær over alt det, der kunne have været anderledes. Eller som K. E. Løgstrup har formuleret det: »Lykke er ikke det, at det lykkes, men det, vi kommer ud for«.

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Favrskov direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Lokalavisen Favrskovs nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Favrskov på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.