Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kulturlivet skal betale regningen

Artiklens øverste billede
Lone Glarbo. Pressefoto.

Kørselsfradraget skal hæves markant, så det bliver billigere at køre til og fra arbejde i yderkommunerne. Forslaget koster 800 mio. kr.

Forslaget går på, at forhøje fradraget markant for dem som bor i yderkommunerne, men mindst lige så vigtigt er det, at vi også ønsker fradraget indført, for dem som pendler til kommunerne. Det skal gøre det nemmere at tiltrække arbejdskraft i områder, hvor det er endnu længere mellem ansøgerne til ledige stillinger, end i resten af landet.

Vi vil i Danmarksdemokraterne kæmpe for at genskabe kontakten og sammenhængskraften i hele Danmark.

Vi vil i Danmarksdemokraterne kæmpe for at genskabe kontakten og sammenhængskraften i hele Danmark.

Danmarksdemokraterne vil hæve kørselsfradraget med 50 pct. for personer bosat i landets 25 yderkommuner – eksempelvis Skive, Vesthimmerland og Lolland. I kroner og ører bliver det til en skattelettelse på 4.600 kr. om året for en person, der kører i alt 100 km om dagen til og fra arbejde.

I Danmarksdemokraterne mener vi, at rub og stub skal findes ved at spare på et kulturliv, hvor støtten på visse områder ”stikker fuldstændigt af”. Der skal også findes midler i Statens Kunstfond, for at kunne finde de 800 mio som forslaget koster.

Vi ønsker ikke at ramme tilskud til eksempelvis egnsteatre, men vi skal gøre op med livslange honorarer som ikke giver mening.

Det er sund fornuft, for vores fælles skattekroner.

Personligt har jeg aldrig været i Operaen eller på Det Kgl. Teater, og i dag er det jo sådan, at ”Maren i kæret” fra Skive ikke kan komme i Det Kgl. uden at ofre en formue.

Billetprisen er den samme for hende som for københavneren, men transport og overnatning i hovedstaden gør det mindst 3 -4 gange dyrere (der er ikke togforbindelse ud af hovedstaden efter forestillingen). Desuden skal ”Maren i kæret” bruge mindst 12 timers transporttid til hovedstaden. Minkavleren Karl fra Gjøl, som stadigvæk ikke har fået sin erstatning, kommer sikkert heller ikke på besøg i Det Kgl. Teater.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.