Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nej til besparelser på kulturen

Artiklens øverste billede

Det er blevet foreslået at spare 800 millioner kroner på kulturen.

I en tid hvor en mulig recession rumler forude og en energikrise risikerer at koste en gennemsnitlig husstand 40.000 kroner inden årsskiftet, så er det vel fair nok at lede efter besparelser.

Men nu er ikke tiden til at spare på kulturen.

Kultur er nemlig trivsel. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er sandt, så tænk tilbage til under corona-nedlukningerne, hvor vi rigtig kunne mærke, hvordan det var at savne kulturen og kulturlivet. Vi har brug for kulturen – også når økonomien er i problemer. Ja, måske særligt da.

Nu er tiden til at sikre, at alle har lige mulighed for at deltage i kulturlivet.

Særligt tænker jeg på børnene og de unge. Al den tid, jeg har arbejdet i kulturlivet, har jeg set, hvordan ulige økonomiske forudsætninger har givet ulige muligheder, og hvordan dem, der kunne få mest ud af at være med i kultur- og fritidslivet, ikke har haft råd.

I efteråret lykkedes det SF-Favrskov at sætte fokus på problemet ved at foreslå ændringer af den kommunale fritidspasordning, der støtter sårbare børn og unge og hjælper dem til at deltage i fritidslivet. De ændringer er næsten alle blevet gennemført af et byråd, som jeg tror også så potentialet for at bruge kulturen til at hjælpe på de unges trivsel.

Den samme succes vil jeg gerne gøre landsdækkende.

Alle børn og unge bør have lige muligheder for at være med i fritidslivet og kulturen, uanset hvordan det ser ud på familiens bankkonto.

Det er rigtigt, at der er brug for, at vi finder penge til at hjælpe alle de mange danskere, der lider under energikrisen. Det har vi i SF foreslået at gøre med hjælp af en særskat på 4 procent af det unormalt høje overskud, som Mærsk har fået netop på grund af verdens økonomiske situation. Lige nu står Mærsk nemlig til at fordoble deres rekordoverskud fra sidste år. De tjener faktisk 26 millioner kroner i timen, og når man tjener så mange penge og ikke betaler selskabsskat, så er det ok, at man bliver bedt om at hjælpe ekstra til i en krisesituation.

Jeg vil hellere finde de penge, vi mangler, hos de rige aktionærer i Mærsk, end jeg vil tage dem fra Århus Symfoniorkester, Randers Kammerorkester, Aros, de lokale kammermusikforeninger, de fem litteraturprojekter Kunstfonden har støttet i Favrskov Kommune i år, de mange projekter som bibliotekerne får støtte til og alt det andet gode kultur i Østjylland.

Kultur er vigtigt.

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Favrskov direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Lokalavisen Favrskovs nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Favrskov på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.