Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Opskriften på flere varme hænder

Artiklens øverste billede
Her ved udkørslen fra Humlehaven til Engelbjerggård i Hinnerup har kommunen måttet rette op på flere ting: kantsten, støjvolde, fortov, skiltning mm. Som det fremgår arbejdes der pt med at forbedre ud- og indkørselsforholdene. Arbejdet var lovet færdigt i august, men hvis der kun bliver tale om en forsinkelse på nogle uger, må det siges at være en mindre succeshistorie. Andre opgaver herude er forsinket i flere år, oplyser Chris Sørensen. Privatfoto.

Det kommende budget for Favrskov Kommune kommer til at betyde dårligere betingelser for ældre, handicappede, børn med flere. Nogle af disse besparelser ville have kunnet undgås, hvis man andre steder i kommunen havde fulgt et gammelt husråd om at gøre tingene ordentligt første gang.

Jeg er pensionist, og det er der fordele og ulemper ved. Fordelene er blandt mange andre, at man kan gå ud i sin have, slå lidt græs, drikke en kop kaffe, læse en bog eller bare stirre tomt ud i luften. Ulempen er, at man i mit tilfælde de seneste år har været nærmest tvangsindlagt til fra første parket at følge Favrskov Kommunes arbejde med at byggemodne Humlehaven 2-26, hvor jeg bor, og nabogrundene på Hørbakken i Hinnerup.

Jeg er ret sikker på, at der ville have været penge til en ekstra skolelærer, en sosu, en sundhedsplejerske eller måske sågar en fysioterapeut, hvis man havde fulgt ovennævnte gode råd og på den måde undgået en række af nedenstående ekstraomkostninger. For selv om det efterhånden er flere år siden, de kommunale udstykninger Hørbakken og Humlehaven 2-26 er fuldt udbygget, er kommunen endnu ikke færdig herude.

De følgende eksempler i uprioriteret orden er konstateret ved selvsyn fra min matrikel og vel i en radius på omkring 100 meter. Ja, hundrede meter.

1: I disse dage er man ved at forlænge kantstenene ud mod Engelbjerggård med såkaldte svingsten. Det gør man, fordi der på begge sider af vejen ustandselig opstod dybe huller i rabatten, når bilerne svingede omkring på vej ind og ud af kvarteret. Hullerne blev jævnligt efterfyldt med stabilgrus, som ligeså hurtigt blev kørt ud på vejbanen igen. Arbejdet blev lovet færdig i august. Her i sidste halvdel af september er det endnu ikke færdigt.

2: Støjvolden ud mod Engelbjerggård var man heller ikke så heldig med. Først måtte et længere stykke af den østlige side flyttes et antal meter, og siden måtte den vestlige have høvlet et solidt lag af, forbi oversigtsforholdene for bilisterne var for farlige. Og bagefter skulle der så igen planeres og såes efter. Diverse by- og vejskilte har desuden flere gange måttet flyttes af hensyn til samme trafiksikkerhed. Helt trygt er det aldrig blevet.

3: Hvor fortovet slutter ved samme udkørsel, har der også været sjusket arbejde at rette op på, ligesom der også her netop har været folk at efterfylde og efterså, fordi andre underleverandører sidste efterår efterlod dybe kørespor i vejsiden. PS: Kan her en god uges senere konstatere nye kørespor i det nyplanerede og nys tilsåede jordstykke……(!)

4: På Hørbakken måtte x-antal meter kantsten tages op og lægges om, da det viste sig, at vejen angiveligt var blevet for smal. Et arbejde, der i øvrigt strakte sig over adskillige måneder, fordi man af uransagelige årsager som regel kun kom og arbejdede med opgaven en dag eller to af gangen med lange pauser indimellem.

5: På min side, Humlehaven 2-26, blev man ret hurtigt nødt til at anlægge en midlertidig asfaltkant, fordi vandet på grund af manglende kantsten de første måneder/år ikke endte i kloakkerne, men sammen med en del jord og mudder drev ind i haver og indkørsler. En del lappeløsninger blev forsøgt, inden det efter adskillige måneder lykkedes at løse problemet.

6: En del af fortovet langs cykelstien lige nedenfor måtte rettes op kort tid efter, det var lagt, fordi det ikke kunne ”bære” det potente maskineri, der sørger for snerydning og saltning. Det er nu aldrig blevet helt godt, og en jævnaldrende, pensionist og i øvrigt byrådsmedlem, jeg en dag fulgtes med, fortalte, at han aldrig gik på fortovet heroppe. ”Alt for farligt,” sagde han.

7: Endelig vil jeg nævne det fællesareal over mod Højager, som er en del af den lokalplan, mit hus er bygget på. Et fællesareal, som kommunen er ansvarlig for, men som man her små fem år efter, lokalplanen er fuldt udbygget, endnu ikke har været i stand til at løfte til en standard, så det kan overdrages beboerne herude. Seneste melding lyder på 2. kvartal 2023. Forarbejdet har været for ringe, så her har man altså fortsat udgifter til noget, man kunne have lagt bag sig for flere år siden.

Det har krævet en del ”sur-gammel-mand-brok” at få kommunen til at rette op på nogle af ovennævnte forhold, og jeg har fået at vide, at man ikke kan forvente, at det arbejde, der udføres for kommunen, standardmæssigt kan sammenlignes med det, private får udført.

Det er i min optik alt for uambitiøst. Her kunne kommunen passende sætte barren højere, ellers bliver det, som ovennævnte eksempler viser, for dyrt. Og hvorfor vi skal acceptere forhold i det offentlige rum, som vi ikke vil se derhjemme på matriklen, kan jeg slet ikke få til at give mening.

Jeg skal ikke kunne sige, om Favrskov har måttet bære alle ekstraomkostningerne, men samfundsøkonomisk er det under alle omstændigheder en dårlig forretning.

Alle de nævnte eksempler må siges at høre til i den lette ende, men tegner det bare et lille billede af, hvordan visse underleverandører præsterer over for det offentlige, kan det ikke undre, at tidsplaner i mere komplekse anlægsarbejder skrider med flere år og budgetter overskrides med milliarder, som eksempelvis en lang række igangværende sygehusbyggerier, Niels Bohr-bygningen, metroen i København, Operaen, DR-Byen, Skuespilhuset for slet ikke at tale om en endnu længere række it-projekter, der angiveligt skulle gøre det lettere at inddrive skat, gæld, lave ejendomsvurderinger og så videre, og så videre….

Alt sammen penge, der kunne have været langt brugt bedre på de ældre, på de syge, på børnene….

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.