Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når ros er fortjent

Artiklens øverste billede
Erik Øster Særkjær. Pressefoto

Sidste sommer flød Facebook over med opslag omkring udfordringer med larm, konflikter og hærværk lavet af unge.

Derfor blev der iværksat rigtig mange tiltag. Sammen med byrådet var jeg med til at afsætte 500.000 kroner om året i to år, blandt andet til at styrke den pædagogiske indsats gennem SSP-samarbejdet. Det vender jeg tilbage til.

Derudover fik natteravnene samlet en gruppe forældre og andre voksne, der gerne vil gøre en frivillig indsats for at hjælpe de unge med at håndtere nogle af de udfordringer, der kan opstå, når unge mødes og alkohol bliver indtaget.

Jeg har fulgt meget med hen over sommeren, da det er et område der ligger mig meget på sinde. Det er en glæde at konstatere, at der denne sommer har været langt færre konflikter end sidste år, og det vil jeg gerne anerkende.

Jeg har som natteravn været rundt i Hammel, og selvom der stadig er musik og fest, har det i år været præget af langt flere private fester end tidligere. Der er nogle forældre, der tager ansvar for de unge, og det fortjener stor respekt og ros.

På samme måde har jeg oplevet, at de unge, der hygger sig rundt om i byen, er mere bevidste om, at man godt kan hygge sig uden at give anledning til konflikter med naboer. Det fortjener også ros, for det vidner om stort ansvar.

Dog er der skår i glæden. For desværre har vi som natteravne kun set meget lidt til SSP-medarbejderne, hvilket har gjort samarbejdet ret mangelfuldt, og man kan undre sig over, om de overhovedet kommer på gaden.

Jeg var natteravn lørdag aften på Hammel Hestemarked, hvor i omegnen af 2000 unge mennesker fra hele Favrskov var samlet. De unge manglede hverken alkohol eller godt humør, og generelt var det virkelig rart at se, hvordan de unge passede på hinanden. Dog forløb weekenden ikke helt problemfrit, og det krævede en indsats af de voksne på pladsen.

Konkret var der både vagter fra HGF, natteravne og politi til stede på hestemarkedet, men hvor var SSP-medarbejderne? De medarbejdere, der er sat penge af til at være til stede, hvor de unge er? Det undrer mig meget, for hvad er pengene så gået til, hvis ikke indsatsen er der, hvor de unge mennesker er?

Derfor vil jeg gerne kraftigt opfordre byrådet og Børn og Skoleudvalget til at følge op på det her, så den halve million, der er sat af i budgettet for 2023, bliver brugt så de unge rent faktisk kan mærke, at der er voksne til stede, hvor udfordringerne opstår.

Til sidst vil jeg gerne benytte muligheden for at opfordre flere til at blive natteravn, det betyder noget for de unge.

Hvis man gerne vil høre mere, så ring til Heidi på telefonnummer 71284630 eller skriv til hhs@natteravnene.dk

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.