Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det gode liv handler om gode relationer

Artiklens øverste billede

På en måde er det enormt banalt: At det gode liv handler om gode relationer. Jeg tror i hvert fald, at de fleste af os godt kan genkende, at de nære relationer er noget af det vigtigste i livet.

Derfor er det for mig en helt afgørende politisk ledetråd at skabe gode rammer for relationer alle de steder, hvor det er vigtigt.

Det gælder for eksempel i børnefamilierne. For der er næppe noget, der er vigtigere for et barn, end relationen til dets forældre – og nok heller ikke meget, der er vigtigere for os voksne end relationen til vores børn.

Derfor burde familiepolitik efter min mening fylde langt mere på Christiansborg. Særligt i en tid hvor mange børn, voksne og familier er pressede af højt tempo, stress, jag, angst, depression og så videre.

Vi kunne for eksempel lade os inspirere af Sverige, hvor mulighederne for at skrue op og ned for sin arbejdstid i forskellige faser af livet er bedre end i Danmark. Det samme gælder mulighederne for at kunne passe sine børn, når de er syge.

Også på ældreområdet, børneområdet og skoleområdet er relationer helt afgørende. For eksempel nævner mange ældre, at relationen til plejepersonalet betyder meget, og at det derfor er dybt frustrerende, hvis det hele tiden er en ny person, der dukker op i ens hjem.

Mange lærere fortæller på samme måde, at relationen til deres elever er altafgørende for deres muligheder for at løfte børnene både fagligt og menneskeligt. Og sådan kunne man blive ved.

Derfor er det så afgørende, at vi skruer ned for kontrollen, dokumentationen og papirarbejdet i den offentlige sektor. Der skal være mere tid til det, der virkelig betyder noget: Nærheden, omsorgen, fagligheden og ikke mindst relationerne.

Og vi er faktisk godt i gang med at sætte kommunerne og medarbejderne fri for statslige regler og regulering på ældre, børne-, skole- og beskæftigelsesområdet. Men vi skal videre og længere ad den vej. Det vil jeg kæmpe for, hvis jeg bliver valgt igen.

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Favrskov direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Lokalavisen Favrskovs nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Favrskov på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.