Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Præsteklumme: I himlen er det altid efterår

Artiklens øverste billede

Forleden var jeg heldig at være præst til et efterårsbryllup. Altså ikke bare et bryllup, der tilfældigvis blev afholdt på en efterårsdag, men et bryllup, hvor brudeparret havde efteråret som yndlingsårstid. Et efterårsbryllup med høstens efterårspynt og med efterårssalmer, alt sammen under den smukkeste høje efterårshimmel med særligt lys oppe over træernes brogede efterårsløv.

Nu falmer skoven er ikke verdens mest brugte bryllupssalme; jeg har mere erfaring med pinse- og sommerbryllupper og bøvlede lidt med at få skrevet en relevant tale.

Ved nærmere eftersyn gik det op for mig, at alle de kendte efterårssalmer taler om evigheden. Og jeg kom i tanke om en ”oneliner”, jeg flere gange er stødt på: »In heaven it’s always autumn«.

Det er et citat af den engelske barokdigter og præst John Donne. Og i årenes løb er sætningen er godt brugt, den fungerer bedst på engelsk, fordi deres ”heaven” er dybere end vores ”himmel”. Utallige digtere har skrevet digte og udfoldet sætningen. Der afholdes festivaler og høstmarkeder med overskriften »in heaven its always autumn«.

Jeg fandt sætningens oprindelse i en prædiken Donne skrev til juledag i 1624.

Hvor han med sit smukke, poetiske sprog taler, som var han en klimabevidst kok fra vores tid, når han siger:

»Sol og måne definerer årstiderne og dag og nat. Vi kan kun spise årstidens frugter, når de er i sæson. Men Gud har intet gjort for at dele sin barmhjertighed op efter årstider. Guds kærlighed og barmhjertighed kender ingen årstider. I paradiset var frugterne modne helt fra begyndelsen, og i himlen er det altid efterår.« »In heaven it’s always autumn.«

Donnes gamle prædiken rummer selv efterårets resonans og dybde i sin forståelse af det, der er evigt, noget der ikke ændrer sig. En dybde, der mindede mig om de blikke, brudeparret sendte hinanden under samtalen, og den glæde, der strømmede ud af deres fortælling om hinanden og drøm om fælles fremtid.

For i Donnes forstand, så er vi menneskers kærlighed til hinanden i ethvert øjeblik, når den findes, lige så evig og uforanderlig som Guds barmhjertighed. Her er ingen tidsbegrænsning eller plan B. For hvem ville sige til sin elskede: »jeg elsker dig indtil på tirsdag« eller »jeg elsker dig det kommende kvartal, så må vi se, når årstiden skifter«.

»Lad dem altid leve af din nåde« lyder det i den bøn, der velsigner brudeparret, lige efter de hver især har sagt ja til at elske og ære hinanden.

Guds nåde er ikke omskiftelig som naturens årstider og menneskesindets luner, men evigt efterår. Som trækronernes dybe farver, som de fuldkomne røde æbler, som orange græskar, dybgrønt vådt mos og lysende hyben.

Fuldstændigt som en kones kærlighed til sin mand, som vi møder den i H.C. Andersens efterårseventyr: »Hvad Fatter gør er altid det rigtige«.

Eventyret handler, som bekendt, om en ret så ufornuftig ægtemand, der bærer sig uklogt ad. Han drager til marked med familiens eneste ko og bytter hen ad vejen, så det ender med, at han kommer hjem med en sæk rådne æbler.

Men konen, hun knuser og krammer ham og ser kun det positive i mandens tåbelige byttehandler.

Kærligheden kender ingen årstid, er hverken afhængig af handelstalent eller kløgt. Alle tænkelige udsving og mellemregninger gør intet ved denne sag.

Manden er rig, fordi han er elsket.

Glædeligt efterår!

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.