Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Forvandling

Artiklens øverste billede
Morten Krogh Nielsen. Privatfoto.

Her nogle uger inde i det nye år kæmper vi nok alle med vores mange nytårsforsætter. Er det mere motion eller mindre flødeskumslagkage? Eller er dit nytårsforsæt måske bare et stille ønske om at finde mere ro og fred i en stresset hverdag? Uanset hvad dit forsæt er, så er det nu den tid på året, hvor vi brændende ønsker os en forvandling. 

På søndag skal vi i kirkerne høre den fantastiske beretning om dengang Jesus forvandlede vand til vin. Det er nok en af de mest kendte fortællinger fra evangelierne. 

Vi er inviteret med Jesus til bryllupsfest. Jesu mor, Maria, er med og disciplene er med. Og pludselig, så er vinen ved at slippe op. Vi hører at Maria mener, at nu er det timen og tiden, hvor Jesus skal åbenbare, hvem han er. Og det sker. 

De gamle renselseskar fyldes med vand og Jesus forvandler vandet til den mest fremragende vin, bedre end den første. Og fra nu af er det så åbenbaret at tømrerens søn fra Nazareth, var noget særligt – ja, han var Guds søn, givet en magt til at forvandle, ikke kun vand til vin, men alt i himlen og på jorden.

Den fortælling har vi brug for at høre. For livet er ikke lutter lagkage, og vi vil så gerne vide hvilken magt Gud har i vores liv. Vi vil også gerne have et tegn og opleve en forvandling, som kan sætte alt det vi tvivler om, frygter og længes efter på plads i vore liv.

Måske vi har en konkret ide om hvad vi har behov for i vores liv, som f.eks. mere motion og mindre flødeskum, men ofte er det i virkeligheden noget helt andet, vi har brug for.

Måske vi har en konkret ide om hvad vi har behov for i vores liv, som f.eks. mere motion og mindre flødeskum, men ofte er det i virkeligheden noget helt andet, vi har brug for. Måske også vi har brug for en forvandling af vores liv, en mere omfattende forvandling - som fra vand til vin - fra det smagløse til det kraftfulde. En forvandling, der ændrer vores egen forståelse af hvem vi er. 

I gudstjenesten møder vi hver søndag forvandlingen, når vi i dåben og i nadveren insisterer på og tror på at vandet og vinen også er forvandlet og noget andet, som et tegn på, at den treenige Gud selv er til stede sammen med os. I dåbens løfte bryder Jesu ord om følgeskab enhver ensomhed og angst i tilværelsen og i nadveren rækkes vi den livgivende tilgivelse, som vi så ofte har svært ved at skænke til os selv.

Netop nu har vi brug for en forvandling. Vi har brug for et nyt mod og et nyt håb i en tid, hvor kriserne står på remse og i kø omkring os. Tør vi have tillid til den forvandling, som Gud vil skænke os, så kan der ske en forandring i os. Tør vi tro på, at der er noget større end os, en Gud, en Guds herlighed, en Guds barmhjertighed, en Guds kærlighed - ja så skaber denne tro allerede en forvandling i os.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.