Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Året der gik i Kultur- og Fritidsudvalget

Artiklens øverste billede
Morten Bang, formand for kultur og fritidsudvalget. Pressefoto

Det ”nye” byråd har nu fungeret et helt år, og der har været nok at tage fat på.

Det var også mit første år som formand for Kultur- og Fritidsudvalget. 

Jeg kan se tilbage på 2022, hvor vi har haft et rigtig godt samarbejde i udvalget. Vi startede året med en work-shop, hvor vi drøftede hele vores område. Det var en rigtig god dag. Vi har allerede taget mange gode beslutninger i løbet af året: 

• Vi har fordelt penge fra puljen omkring kulturinitiativer: Børnekulturfestival, Sculpture by the river, udsmykning i Inside, bandcafé i Hadsten, Favrskov korfestival, kunstværk ved Kollerup enge, teaterforestillinger på plejecentrene og et årligt tilskud til Hinnerup Sommerskole.
  • Vi har afskaffet et tåbeligt og urimeligt administrationsbidrag, som de frivillige foreninger har betalt for indtægt på navnerettighed.
  • Bevilliget penge til en masterplan for området ved Moselund spejdercenter i Hinnerup, der både giver ekstra børnehavepladser, nye muligheder for spejderne og alle borgere i Favrskov, der gerne vil nyde naturen.
  • Akut hjælp til Voldum Hallen, så de kunne skifte varmekilde fra gas til varmepumpe.
  • Midler til discgolfbane i Hammel.
  • Tilskud til miljøforanstaltninger ved kunstgræsbanerne i Hammel og Hinnerup.
  • Godkendt lånepulje til energiforbedringer på fritids- og folkeoplysningsområdet.
  • Opstart af følgegruppe til det nye idrætsanlæg i Søften.

Som formand har jeg talt med rigtig mange af vores frivillige ildsjæle rundt omkring i hele kommunen. Jeg har været inviteret til mange gode og spændende arrangementer. 

Vi har indviet det fælles aktivitets og sognehus i Hadbjerg, vi fik et stort og flot kunstværk i trappeopgangen i kulturhuset i Hinnerup, vi fik et flot streetart projekt realiseret foran Inside i Hammel, og Kunst i Favrskov blev afholdt i Søften. 

Sammen med Kultur- og Fritidsudvalget har jeg været mange steder i kommunen. Vi har været i Røgen til Kulturens dag, vi var ved spejderne i Moselund og til dialogmøde med fodboldklubberne. 

Jeg sætter stor pris på, at vi lever i en del af verden, hvor der ikke er længere fra borger til lokalpolitiker. Dialogen er vigtig, det kan være om både små og store ting.

Derudover har vi som udvalg snakket med mange af vores foreninger og frivillige både på officielle møder, men også i mange andre sammenhænge. Det er altid en stor fornøjelse at snakke med mennesker, der brænder for noget. Dem har vi heldigvis mange af i Favrskov. Vi skylder alle de frivillige en stor tak for det arbejde, de yder for i netop det, de brænder for! 

Jeg har modtaget mange opkald og mails. Jeg har mødt mange mennesker. Altid med noget på hjerte, noget de brænder for. Jeg sætter stor pris på, at vi lever i en del af verden, hvor der ikke er længere fra borger til lokalpolitiker. Dialogen er vigtig, det kan være om både små og store ting. 

Min tilgang er altid, at det skal være nemt at være frivillig i Favrskov. Derfor er det vigtigt at lytte, for det giver os muligheden for at gøre det bedre i årene, der kommer. 

Rigtig godt nytår til alle vores frivillige foreninger og ildsjæle.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.