Tryghed på valg?
Kunder i Tryg og Alka får i disse dage besked i deres e-Boks, om at de har mulighed for at vælge repræsentanter her i Midtjylland. Repræsentanter der får indflydelse på Tryghedsgruppens arbejde dvs. for eksempel bonusudbetaling til medlemmerne, og hvilke projekter der, skal have lokal støtte fra TrygFonden, og hvor meget der skal udloddes.
Det kan godt være lidt svært at hive sig op til sådan et valg, men det kan godt få ret stor betydning for den enkelte.
Hvis du for eksempel modtager førtidspension, så bliver din bonusudbetaling modregnet i din ydelse. Det selvom det faktisk er dine egne penge, du får tilbage, fordi der har været overskud. Andre betaler skat af bonusudbetalingen. Det betyder, at du faktisk indirekte betaler lidt ekstra i skat, hvis du er kunde i Tryg eller Alka.
Det virker ikke helt rigtigt, vel? Måske skulle man enten sætte prisen på forsikringen ned, eller trække det fra i prisen på næste års forsikring i stedet?
TrygFonden uddeler hvert år 22 mio. kroner til lokale projekter i Midtjylland. Hvad skal de penge uddeles til de næste 5 år?
Jeg så rigtig gerne, at der blev givet penge til projekter, der kan støtte borgere, der kommer i klemme i systemet.
Jeg så rigtig gerne, at der blev givet penge til projekter, der kan støtte borgere, der kommer i klemme i systemet, såsom mennesker med sager i jobcentret, ældre-og handicap, børn med handicap eller anbragte børn og deres forældre. Det kunne være støtte til frivillige bisidderordninger eller juridisk hjælp i konkrete sager.
Jeg kunne også godt tænke mig at se flere penge til projekter, der får folk i alle aldre til at mødes andre steder end på en skærm. Vi skal have mere gang i de fysiske møder igen og det kan godt koste lidt penge at gå op at stå. Det skal ikke være en barriere, hvis nogen har lysten til at gøre noget ved det.
Her i Favrskov er der kun tre kandidater der stiller op. Jeg er, som den skarpe læser nok allerede har regnet ud, den ene. Der er i alt 51 kandidater der skal besætte 16 pladser.