Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Med samarbejde kommer man længst

Svar på læserbreve fra Thake Fogh Cordt.

Artiklens øverste billede
Borgmester Lars Storgaard. Foto: Favrskov Kommune

På vegne af 24 af Favrskov Byråds 25 medlemmer vil jeg give udtryk for, at vi blev meget overraskede over at se byrådsmedlem Thake Fogh Cordts læserbrev i Lokalavisen Favrskov 24. januar 2023. 

Bedre blev det ikke, da Thake i samme medie 1. februar 2023 fortsatte med at hænge byrådskolleger samt ledere og medarbejdere i Favrskov Kommune ud over en bred kam. 

Ud over at indeholde nogle af de mest negative udtalelser, jeg har set skrevet af en lokalpolitiker i Favrskov Kommune i mine 25 år som politiker, så indeholder Thakes læserbreve også flere direkte fejlagtige oplysninger og påstande. Det er ikke i orden.

Thake er i sin gode ret til at kritisere mig som borgmester og alle de øvrige byrådsmedlemmer – fordi vi ikke enige med ham. Men det er på ingen måde i orden, at han hænger kommunens ledere og medarbejdere ud. 

Når vi som byråd nu reagerer på Thakes læserbreve, er det fordi, vi mener, at de tegner et forvrænget billede af Favrskov Kommune.

For det første forsøger Thake at skabe mistillid til de politiske beslutningsprocesser ved at skrive, at ”beslutningerne træffes i lukkede møder”. Til det kan jeg nemlig oplyse, at lovgivningen siger, at udvalgsmøderne skal være lukkede. Det skal de blandt andet for at sikre fortrolighed i debatterne i udvalgene. Jeg er ganske sikker på, at Thake er bekendt med disse regler, og han tegner derfor et forkert billede af vores politiske beslutningssystem overfor læserne. Det er ikke i orden. 

For det andet skriver Thake om sit samarbejde med såkaldte ”fagprofessionelle”. Hvem det er, han hentyder til, ved jeg ikke, men jeg kan sige, at de ”fagprofessionelle” i vores optik er kommunens faglige medarbejdere – og dem har vi tillid til. 

For det tredje er det ikke korrekt, at byrådet eller borgmesteren i denne valgperiode har afvist at svare på spørgsmål. Det er til gengæld korrekt, at Økonomiudvalget i januar 2023 blev enige om, at borgmesteren i lighed med tidligere kan afvise at svare på spørgsmål fra byrådsmedlemmer, hvis besvarelsen kræver ekstra meget tid. Det skyldes, at den tid, der går med at besvare spørgsmål fra byrådsmedlemmer, går fra den tid, som vi har til at betjene vores borgere. Det synes byrådet – eller i hvert fald 24 af 25 byrådsmedlemmer – er en god prioritering.

Så Thake, hvis du ønsker at få noget gennemført på den politiske bane, så er jeg og de øvrige byrådsmedlemmer som altid klar til at samarbejde. For det er kun gennem et tillidsfuldt samarbejde med andre, at man får indflydelse.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.