Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi kan se frem til solceller, så langt øjet rækker

Artiklens øverste billede
Udsigt over markerne ved Nr Galten hvor der er planlagt solcelleanlæg. Foto: Per Hessellund Laursen

Med udsigt til 340 hektar solcelle-industriområde burde jeg klappe i hænderne over mit bidrag til den grønne omstilling. Det gør jeg imidlertid ikke, for jeg er meget imod anlæg af denne størrelse og vil herunder forsøge at gøre rede for min modstand.

Det bliver nok lidt langt, så hvis du gerne vil have en kort opsummering, kommer den her:

• Området mellem Hadsten, Nr. Galten, Erslev og Hadbjerg bliver til industriområde, og ændrer helt grundlæggende vilkårene for beboerne i området
  • At påstå at CO2 bliver nedsat 1 til 1 ved hjælp af solceller er i min bog et åbenlyst eksempel på greenwashing
  • Solceller er big business, og tilsyneladende er der store forventninger til indtjeningen på disse anlæg, hvilket er fedt. Det er ufedt, det sker på bekostning af vores landskab og beboere i områderne.
  • Vi skal alle bidrage til den grønne omstilling. God ide, så lad os gøre det sammen og ikke blot give de få byrden.

Først lidt om baggrunden for mit indlæg. Jeg har boet i Nr. Galten i over 25 år og har regnet med, jeg skulle blive gammel herude i landsbyen. Vi valgte at flytte til landsbyen for at være tæt på de åbne vidder omkring Nr. Galten og har da også købt et hus med udsigt over markerne, hvor vi kan følge med i landskabets skiften hen over året. Vi kan nu se frem til solceller, så langt øjet rækker. Ydermere bliver området indhegnet, så vildt og mennesker holdes ude. Der bliver altså et kæmpe område, hvor der er spærret af for adgang, hvilket selvfølgeligt er naturligt, da industrianlæg er lukket område for gæster.

Der tales om biodiversitet, og at den bliver helt fantastisk… Hvordan kommer denne diversitet til udtryk for beboere i området? Jeg tænker ikke, den visuelle diversitet bliver noget at prale af. Faktisk bliver det enorme anlæg vulgært ensartet at beskue.

Hvis vi kigger på, hvorfor det er, vi skal have anlægget, er argumentet, at vi skal producere CO2-neutral energi. Når man ser på produktionen af energi fra solceller, vil man se, at energien produceres i de lyse timer af døgnet, og produktionen i vinterhalvåret er beskedent i forhold til sommerhalvåret. Det nærmer sig greenwashing at påstå, at solceller fjerner CO2-udledning 1 til 1 i forhold til produceret energi på solcellerne. Realiteten er, at den producerede energi på solcelleanlægget sælges på elmarkedet til højest bydende, hvilket betyder, at energien sandsynligvis bruges andre steder end i Favrskov Kommune. Dette er sikkert rigtigt godt for klimaet og helt sikker godt for ejerne af anlægget, da vi i Favrskov Kommune ikke kan forbruge den energi, anlægget producerer en god sommerdag i juli. Til gengæld skal vi importere elektrisk energi i de mørke timer og i vinterhalvåret, når varmepumperne kræver sin effekt. Hvilke anlæg er denne energi produceret på?

Hvis vi kigger på ejerskabet af solcelle-industriområderne, drives de som private selskaber uden offentlige penge. Det kan jeg godt lide, da vi derved sikrer, at markedskræfterne kan sikre en effektiv drift af industrien. Det viser sig, at man forventer, at produktionen af el via solceller er så lukrativ, at bonden kan få mere i indtægt ved at leje ud til solcelleindustrien end ved at så og høste på marken.

Jeg elsker, når nogen har succes og tjener gode penge. Jeg hader, når det sker på bekostning af andre mennesker, der tilfældigt får vendt op og ned på deres planer og ser en kedelig fremtid i møde.

Når alt kommer til alt, gavner anlæg af denne størrelse først og fremmest dem, som investerer og som ellers ikke har relation til området. Der er selvfølgelig også det politiske lag, som jubler over at have reddet verden uden selv at have anlægget tæt på. Det er ret upassende og uden respekt for dem, som rammes af det enorme anlæg.

I tillæg til hører man ofte kommentaren ”vi skal jo alle bidrage”. Deri er jeg enig. Reducer anlæggets størrelse, så vi kan få flere anlæg ud i kommunen. Også gerne i byerne, som bruger mest, så burde de også bidrage mest. Hvor er anlæggene på bygninger og for eksempel overdækkede (med solceller) parkeringspladser?

Folkene bag solcelleprojektet ved Nr. Galten har indbudt til informationsmøder om det enorme anlæg. Disse omtales nu som dialogmøder. Jeg deltog i begge møder. På første møde blev projektet præsenteret. På det andet møde, hvor særligt indbudte deltog, blev vist en lille tilretning af tegningen. Mødet var kendetegnet ved vredesudbrud fra tilhørere. En egentlig dialog var fraværende. Det er vel også utopi at tro, der kunne komme en frugtbar dialog ud af så modsatrettede interesser. Den ene side har et projekt, de gerne vil have realiseret. Den anden side har ingen ønsker om at blive nabo til 340 hektar solcelle-industri.

Jeg sidder herude i landsbyen i min bolig og føler samhørighed med de kinesere, der før OL fik en seddel på døren med teksten ”du skal flytte, for der skal bygges idrætsanlæg på din grund.”

Prøv at forestille dig at området omkring dig blev ændret til solcelleanlæg, så langt øjet rækker. Vi skal jo alle bidrage…

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.