Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Lad det blive samtalens og integrationens år

Artiklens øverste billede

Krigen i Ukraine har snart varet et år. Jeg tror og håber, at det har ændret en stor del af befolkningens syn på flygtninge, som ofte kun har været baseret på populisme og had hos nogle politikere, avisernes overfladeberetninger og udtryk som ”Jeg har hørt”, ”min ven eller nabo har oplevet”, ”jeg har læst” og lignende indirekte ”møder”.

Ergo fordomme, kvarte sandheder, egen angst for andre/andre synspunkter og kulturer, og regulær egoisme: Jeg vil bevare mit hjem, mine penge, min tryghed. Ren magt og uvidenhed. 

Jeg har personligt fået en del venner fra Ukraine og mødt venlige og næstekærlige mennesker, der vil integration, og som er stolte af deres egen kultur. Vi har drukket te og kaffe, oplevet sammen, jeg har undervist i dansk og fået smagt mange ukrainske retter. Vi har sunget, vist billeder og videoer og dermed lært en del om hinandens kultur. Berigende for begge parter. Og jeg skal lige sige, at jeg også har venner fra andre kulturer og lande i Afrika og Mellemøsten med videre. Også disse møder har været berigende og frugtbare.

En samtale kræver mindst to personer. Og vel at mærke to personer, der også lytter til hinanden. Og ikke kun vil enetale. Enetale er magtens redskab sammen med våben og stramme regler. Det har vi set rigeligt af. Globalt og i Danmark. Derfor tror jeg ikke på, at Putin vil samtale/fred.

Nej, kun rå magt. Modbydeligt. En fred opnås ikke, hvis den ene part kun vil magt og vil erobre landområder. Og en samtale ødelægges ved enetale, hvor den ene part ikke lytter. Jeg håber med andre ord, at samtalen vil udvides i Favrskov. Sammen kan vi meget og vi kan lære af hinanden. Lad det blive samtalens og integrationens år. Og året med den ægte fred.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.