Linje 115 nedlægges: 1-2-3 skift til Regionshospitalet
Region Midtjylland glemte noget vigtigt, da man besluttede at nedlægge linje 115
1 – 2 – 3 skift for at komme med kollektiv trafik til Regionshospitalet i Randers
Til trods for, at der fra Hinnerup Syd kun er 12 km til Skejby Sygehus, skal vi som Hinnerup-borgere benytte os af Regionshospitalet i Randers, hvortil der er 27 km. Det er i sig selv ikke noget problem, men det er et problem, når regionen beslutter at nedlægge linje 115 og dermed gøre det mere end besværligt for os, der anvender kollektiv trafik til sygehuset.
Det er glædeligt, at Byrådet i Favrskov er enige om at finde en løsning på de mange gymnasieelevers transportproblem, når nu regionen vælger at nedlægge linje 115. Det løser imidlertid ikke alle presserende transportproblemer, hvis det kun bliver som skolebus og ikke som rutebil med afgange fordelt ud over dagen.
Flextur er et virkelig dårligt alternativ, da det koster 14 kr. pr. km, hvis man krydser kommunegrænsen til Randers.
1. For nogen tid siden afkortede regionen linje 115’s rute, så den kun kørte til Hadsten mod tidligere Randers. Før det var det muligt forholdsvist let uden bil at komme til Regionshospitalet i Randers. Dengang kunne en borger fra Hinnerup Syd komme fra Ådalsvej til Randers med kun ét skift; nemlig fra linje 115 i Randers til en bybus.
2. Afkortningen af ruten betyder, at en borger fra Hinnerup Syd skal foretage to skift; nemlig fra 115 i Hadsten til 118 - og fra 118 i Randers til en bybus, og det bliver nu vigtigt, at forbindelserne korresponderer.
3. Nedlægges linje 115 som rutebil, skal borgere der bor i Hinnerup Syd foretage tre skift for at komme til sygehuset i Randers; nemlig fra linje 200 ved Hinnerup St. til toget, fra toget i Hadsten til linje 118 og fra linje 118 i Randers til en bybus.
Tager man toget hele vejen, skal der skiftes i Langå, og man lander endnu længere væk fra hospitalet end hvis man kommer til busterminalen i Randers. Og flextur er et virkelig dårligt alternativ, da det koster 14 kr. pr. km, hvis man krydser kommunegrænsen til Randers.
Vi ved det alle, men ikke alle vil erkende det: Set i et klimaperspektiv er det kortsigtet at spare på den kollektive trafik og i det hele taget svække den i forvejen svage infrastruktur. I stedet burde regionen motivere til at anvende den kollektive trafik, så det ikke gøres nødvendigt at starte en bil, hver gang man skal krydse de gamle kommunegrænser i Favrskov – eller sættes i en situation, hvor man som familie skal anskaffe en bil nr. 2.