Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Linje 115 nedlægges: 1-2-3 skift til Regionshospitalet

Artiklens øverste billede
Karin Lodberg, medlem af SF-Favrskovs bestyrelse. Pressefoto

Region Midtjylland glemte noget vigtigt, da man besluttede at nedlægge linje 115 

1 – 2 – 3 skift for at komme med kollektiv trafik til Regionshospitalet i Randers 

Til trods for, at der fra Hinnerup Syd kun er 12 km til Skejby Sygehus, skal vi som Hinnerup-borgere benytte os af Regionshospitalet i Randers, hvortil der er 27 km. Det er i sig selv ikke noget problem, men det er et problem, når regionen beslutter at nedlægge linje 115 og dermed gøre det mere end besværligt for os, der anvender kollektiv trafik til sygehuset.

Det er glædeligt, at Byrådet i Favrskov er enige om at finde en løsning på de mange gymnasieelevers transportproblem, når nu regionen vælger at nedlægge linje 115. Det løser imidlertid ikke alle presserende transportproblemer, hvis det kun bliver som skolebus og ikke som rutebil med afgange fordelt ud over dagen. 

Flextur er et virkelig dårligt alternativ, da det koster 14 kr. pr. km, hvis man krydser kommunegrænsen til Randers. 

1. For nogen tid siden afkortede regionen linje 115’s rute, så den kun kørte til Hadsten mod tidligere Randers. Før det var det muligt forholdsvist let uden bil at komme til Regionshospitalet i Randers. Dengang kunne en borger fra Hinnerup Syd komme fra Ådalsvej til Randers med kun ét skift; nemlig fra linje 115 i Randers til en bybus. 

2. Afkortningen af ruten betyder, at en borger fra Hinnerup Syd skal foretage to skift; nemlig fra 115 i Hadsten til 118 - og fra 118 i Randers til en bybus, og det bliver nu vigtigt, at forbindelserne korresponderer. 

3. Nedlægges linje 115 som rutebil, skal borgere der bor i Hinnerup Syd foretage tre skift for at komme til sygehuset i Randers; nemlig fra linje 200 ved Hinnerup St. til toget, fra toget i Hadsten til linje 118 og fra linje 118 i Randers til en bybus. 

Tager man toget hele vejen, skal der skiftes i Langå, og man lander endnu længere væk fra hospitalet end hvis man kommer til busterminalen i Randers. Og flextur er et virkelig dårligt alternativ, da det koster 14 kr. pr. km, hvis man krydser kommunegrænsen til Randers. 

Vi ved det alle, men ikke alle vil erkende det: Set i et klimaperspektiv er det kortsigtet at spare på den kollektive trafik og i det hele taget svække den i forvejen svage infrastruktur. I stedet burde regionen motivere til at anvende den kollektive trafik, så det ikke gøres nødvendigt at starte en bil, hver gang man skal krydse de gamle kommunegrænser i Favrskov – eller sættes i en situation, hvor man som familie skal anskaffe en bil nr. 2. 

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.