På høje tid at begrave letbanen
I Favrskov Byråd har vi på mødet tirsdag aften besluttet at droppe enhver tanke om at føre letbanen til Favrskov. Det er en rigtig god beslutning. Det er på høje tid, at vi én gang for alle punkterer illusionen om, at letbanen er svaret på fremtidens trafikale udfordringer.
Lad os begynde med økonomien. Man vurderer, at det ville koste cirka 1,7 mia. kr. at føre letbanen fra Aarhus-forstaden Lisbjerg over Søften til Hinnerup. Derudover kommer selve driften. Det er absurd mange penge, og da borgerne i Favrskov ville skulle betale en anselig del af det beløb, er det et fuldstændig urealistisk projekt. Beløbet er så stort, at hvis vi valgte at sige ja, så skulle samtlige anlægskroner i Favrskov bruges på letbanebyggeri de næste mange år.
Så har kulden stoppet den, så har varmen stoppet den, og så har nedfaldne blade stoppet den – det er jo lige til Cirkusrevyen.
Så er der selve letbanens kørsel. Jeg må bare sige, at de første år med letbanen har overbevist mig om, at det ikke er løsningen. Så har kulden stoppet den, så har varmen stoppet den, og så har nedfaldne blade stoppet den – det er jo lige til Cirkusrevyen.
Jeg vil gerne understrege, at min modstand mod letbanen ikke er en modstand mod kollektiv trafik. Vi skal udvikle og styrke den kollektive trafik i Favrskov, men det skal gøres på en måde, hvor vi både bruger hovedet og udviser respekt for skatteborgernes penge.