Sådan styrker vi den kollektive trafik i Favrskov
Så har jeg også prøvet det. At blive beskyldt for at mobbe letbanen i Aarhus. Det var Enhedslistens Peder Meyhoff, der forleden her i spalterne mente, at jeg var fuld af varm luft, fordomme og mobbede, fordi jeg glæder mig over, at Favrskov definitivt har begravet tanken om at føre letbanen til Hinnerup. Det må han gerne mene, men jeg synes, vi skal bruge spaltepladsen på substans frem for at skrive mindre pæne ting til og om hinanden.
Peder Meyhoff mener, vi skal have letbanen til kommunen - det anslås at koste cirka 1,7 milliarder kroner. Det er et voldsomt stort beløb. Vi ser tit, at når det offentlige bygger – bare kig på sygehusene – så løber økonomien løbsk, så letbanen kan meget vel blive endnu dyrere. Selv hvis staten er klar med penge, efterlader det Favrskov-borgerne med en astronomisk regning. Vi hverken kan eller skal bruge en halv eller hel milliard kroner på et projekt, der jævnligt viser sin utilstrækkelighed.
Peder Meyhoff efterlyser mit bud på, hvordan vi kan styrke den kollektive trafik i Favrskov. Det giver jeg gerne, for det er et område, der ligger mig meget på sinde.
Først og fremmest skal vi give den kollektive trafik i Favrskov et gennemgribende eftersyn, hvor vi med en tættekam kigger fordomsfrit på hele området. Kan vi ændre rutenettet, så vi udnytter de eksisterende busser bedre end i dag? Lad mig give et eksempel. Jeg synes, det er helt galt, at man for år tilbage centraliserede kommunens borgerservice i Hinnerup og nedlagde busruten mellem Hammel og Hinnerup. Det betyder, at folk fra Hammel- og Thorsø-området skal omkring Aarhus eller Randers, hvis de skal med den kollektive trafik til borgerservice. Det bør vi kunne gøre bedre.
Vi bør også se på, hvor vi i det hele taget skal have busser, og hvor skal vi have andre trafikale løsninger? Og vi bør se på, hvordan vi gør det mere attraktivt at benytte busserne. Jeg synes, det kunne være interessant at lave nogle forsøg, hvor vi på udvalgte busruter øger antallet af afgange og sænker billetprisen. Det vil alt andet lige få flere til at køre med busserne og blive en attraktiv og reel transportløsning for mange. Det kan blive en gevinst for både miljø og økonomi, hvis vi får flere passagerer i busserne. Vi bruger hvert år et stort millionbeløb på kollektiv trafik i Favrskov, og jeg tror godt, at vi kan skabe forbedringer uden nødvendigvis at skulle bruge ekstra millioner.
For det andet skal vi sikre, at vi ikke udsulter den kollektive trafik i Favrskov og resten af det midt- og østjyske for blot at holde liv i letbanen. Peder Meyhoff konstaterer i sit indlæg, at letbanens passagertal vokser, mens busserne mister passagerer – det må, konkluderer han, betyde, at letbanen fungerer. Min konklusion er anderledes: Når man udsulter busnettet, som man efterhånden har gjort længe, er det klart, at passagerne forsvinder og finder andre transportformer.
For det tredje bebuder SVM-regeringen i sit regeringsgrundlag, at den vil understøtte busdækningen på i byer og landområder. Jeg glæder mig til at se, hvad det kommer til at betyde for os i Favrskov.
Så kære Peder Meyhoff, lad os sammen udvikle og styrke den kollektive trafik i Favrskov.