Kvinder skal tie stille, eller hvad?
For et par uger siden, var der stor fest i Aarhus Domkirke. Vi skulle fejre 75 året for kvindelige præster i Folkekirken. En festlig dag, der blev markeret med gudstjenester i alle landets Domkirker. Og med god grund! For selvom man kan argumentere for, at det er med biblen i hånden, at man ikke kan have kvindelige præster, så kan man også med biblen argumentere for det modsatte. De første kvindelige præster finder vi nemlig i biblen.
Jeg er teologistuderende og har i mine studier interesseret mig meget for Paulus. Denne bombe af en mand, som på den ene side kan sige: »at kvinder skal bære tørklæde når de beder og taler profetisk i menigheden« og på næste side siger: »kvinder skal tie stille i menigheden.« Paulus modsiger altså sig selv. Det har ført til at hans ord er blevet vendt, drejet og fortolket for at få afklaret, hvad han egentlig mente.
... selvom man kan argumentere for, at det er med biblen i hånden, at man ikke kan have kvindelige præster, så kan man også med biblen argumentere for det modsatte.
For mig er Paulus en fanatisk mand, som havde et budskab, som han vil gøre alt for at få ud. Men for at komme bag ved skriften, må man nogle gange læse bagfra. For Paulus er for mig ikke en kvindehader, han kan sågar sige at »Her kommer det ikke an … på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus.«
Hans breve fremhæver også to kvinder, som han må have bragt meget tid med og som han havde stor respekt for, nemlig Priska og Føbe. Priska er en af mine yndlingskvindeskikkelser i biblen.
Hun var missionær sammen med sin mand Akvilla og kollegaer til Paulus. Det mest interessante for mig er, at hun nogle gange bliver nævnt før sin mand. Hun var en af datidens første kvindelige præster, som selv biblen beretter om. Derudover er der Føbe, en rig kvinde fra Korinth, som jeg formoder at have været en ledende skikkelse i Korinthermenigheden.
Det er altså ikke nyt med kvindelige lederskikkelser i kirken. Det er faktisk først i det 2. århundrede, at mændene gjorde sådan, at kvinder ikke kunne være præster længere. Jeg tror det er fordi kvinderne havde magten i kirken. Og for en mand i det 2. århundrede, hvor samfundet var patriarkalsk, så var Paulus’ lighedsbegreb lige en tand for meget.
Kvinder har i det første århundrede spillet en kæmpe rolle i kirken, og for 75 år siden fik vi dem så endelige tilbage i Danmark. Jeg tror, Paulus sidder og tænker: endelig nogle som genindførte kvindelige præster.