Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kvinder skal tie stille, eller hvad?

Artiklens øverste billede

For et par uger siden, var der stor fest i Aarhus Domkirke. Vi skulle fejre 75 året for kvindelige præster i Folkekirken. En festlig dag, der blev markeret med gudstjenester i alle landets Domkirker. Og med god grund! For selvom man kan argumentere for, at det er med biblen i hånden, at man ikke kan have kvindelige præster, så kan man også med biblen argumentere for det modsatte. De første kvindelige præster finder vi nemlig i biblen. 

Jeg er teologistuderende og har i mine studier interesseret mig meget for Paulus. Denne bombe af en mand, som på den ene side kan sige: »at kvinder skal bære tørklæde når de beder og taler profetisk i menigheden« og på næste side siger: »kvinder skal tie stille i menigheden.« Paulus modsiger altså sig selv. Det har ført til at hans ord er blevet vendt, drejet og fortolket for at få afklaret, hvad han egentlig mente. 

... selvom man kan argumentere for, at det er med biblen i hånden, at man ikke kan have kvindelige præster, så kan man også med biblen argumentere for det modsatte.

For mig er Paulus en fanatisk mand, som havde et budskab, som han vil gøre alt for at få ud. Men for at komme bag ved skriften, må man nogle gange læse bagfra. For Paulus er for mig ikke en kvindehader, han kan sågar sige at »Her kommer det ikke an … på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus.«

Hans breve fremhæver også to kvinder, som han må have bragt meget tid med og som han havde stor respekt for, nemlig Priska og Føbe. Priska er en af mine yndlingskvindeskikkelser i biblen. 

Hun var missionær sammen med sin mand Akvilla og kollegaer til Paulus. Det mest interessante for mig er, at hun nogle gange bliver nævnt før sin mand. Hun var en af datidens første kvindelige præster, som selv biblen beretter om. Derudover er der Føbe, en rig kvinde fra Korinth, som jeg formoder at have været en ledende skikkelse i Korinthermenigheden. 

Det er altså ikke nyt med kvindelige lederskikkelser i kirken. Det er faktisk først i det 2. århundrede, at mændene gjorde sådan, at kvinder ikke kunne være præster længere. Jeg tror det er fordi kvinderne havde magten i kirken. Og for en mand i det 2. århundrede, hvor samfundet var patriarkalsk, så var Paulus’ lighedsbegreb lige en tand for meget.

Kvinder har i det første århundrede spillet en kæmpe rolle i kirken, og for 75 år siden fik vi dem så endelige tilbage i Danmark. Jeg tror, Paulus sidder og tænker: endelig nogle som genindførte kvindelige præster.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.