Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kvinder skal tie stille, eller hvad?

Artiklens øverste billede

For et par uger siden, var der stor fest i Aarhus Domkirke. Vi skulle fejre 75 året for kvindelige præster i Folkekirken. En festlig dag, der blev markeret med gudstjenester i alle landets Domkirker. Og med god grund! For selvom man kan argumentere for, at det er med biblen i hånden, at man ikke kan have kvindelige præster, så kan man også med biblen argumentere for det modsatte. De første kvindelige præster finder vi nemlig i biblen. 

Jeg er teologistuderende og har i mine studier interesseret mig meget for Paulus. Denne bombe af en mand, som på den ene side kan sige: »at kvinder skal bære tørklæde når de beder og taler profetisk i menigheden« og på næste side siger: »kvinder skal tie stille i menigheden.« Paulus modsiger altså sig selv. Det har ført til at hans ord er blevet vendt, drejet og fortolket for at få afklaret, hvad han egentlig mente. 

... selvom man kan argumentere for, at det er med biblen i hånden, at man ikke kan have kvindelige præster, så kan man også med biblen argumentere for det modsatte.

For mig er Paulus en fanatisk mand, som havde et budskab, som han vil gøre alt for at få ud. Men for at komme bag ved skriften, må man nogle gange læse bagfra. For Paulus er for mig ikke en kvindehader, han kan sågar sige at »Her kommer det ikke an … på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus.«

Hans breve fremhæver også to kvinder, som han må have bragt meget tid med og som han havde stor respekt for, nemlig Priska og Føbe. Priska er en af mine yndlingskvindeskikkelser i biblen.