Frode Laursen reducerer CO2-udledning: »Det gør mig virkelig stolt«
Den lokale transport- og logistikvirksomhed er halvvejs i mål med CO2-målsætning.
Logistikvirksomheden Frode Laursen fortsætter med at reducere sin egen udledning af CO2 på transport og logistikcentre.
I 2022 formåede virksomheden med hovedsæde i Vitten at reducere sin emission med seks procent, så Frode Laursen nu i alt har reduceret 18 procent, siden man i 2020 satte et mål om en CO2-reduktion på 35 procent fra 2020 til 2030. Frode Laursen er dermed nu cirka halvvejs i mål i forhold til målsætningen.
»Én ting er at sætte et mål. En anden ting er at levere på det mål. Det gør mig virkelig stolt, at vi i Frode Laursen har formået at gøre netop det ved at gå alternativt til opgaven og lade vores dygtige medarbejdere udtænke løsninger, der virkelig har gjort en forskel,« siger Frode Laursens administrerende direktør Thomas Corneliussen i en pressemeddelelse.
Faldet i virksomhedens CO2 udledning dækker over reduktioner på både logistikcentrene og i transporten. På logistikcentrene har blandt andet mindre varmeforbrug og installering af varmepumper resulteret i et fald på 29 procent. I transporten er faldet på seks procent, blandt andet som følge af øget brug af alternative brændstoffer som HVO-biodiesel og biogas.
I modsætning til mange af sine konkurrenter ejer Frode Laursen selv en stor del af sin vognpark, hvilket giver mulighed for direkte at have indflydelse på både valg og drift af materiel.
Sætter ikke farten ned
Udover at reducere virksomhedens egen CO2 udledning har Frode Laursen ambitioner om at reducere udledning, der er indirekte forbundet med virksomheden.
»Vi ønsker også at tage et ansvar for de emissioner, der er indirekte forbundet til vores virksomhed, og vi vil i 2023 sætte et mål for en reduktion af disse emissioner,« siger Thomas Corneliussen og tilføjer:
»Vi kommer ikke til at sagtne farten på den grønne omstilling. Tværtimod vil vi blive ved med at udfordre os selv, vores leverandører og markedet, for det bliver nødvendigt, hvis vi skal finde løsningerne.«
Derfor har Frode Laursen også investeret i et antal el-lastbiler, der kommer ud at køre på vejene i løbet af 2023, selvom vigtige rammer som ladeinfrastruktur og -kapacitet langtfra er på plads.
»Det har vi gjort ud fra devisen om, at vi bliver nødt til at læne os frem og få erfaringer med teknologien, og hvordan vi bruger den bedst. Det er der brug for, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling.«
jr