Rasmus Byriel. Foto: PR

Rasmus Byriel. Foto: PR

Vækst hos mindre østjysk virksomhed

Designvirksomheden furnipart i Søften står over for en rekordomsætning i 2020

virksomhed Det meste af verden er i 2020 blevet nødt til at se på hjemmets fire vægge i langt længere tid end det normalvis sker i løbet af en uge. I takt med at virksomheder begyndte at sende medarbejdere hjem for at arbejde, steg interessen blandt forbrugerne for at ændre og forny hjemmet.

Den gamle sofa er blevet skifte ud, hjemmekontoret er blevet lavet færdigt, og det rum, som vi alle bruger mere end noget andet i vores dagligdag – køkkenet – er blevet opdateret for at bringe nyt liv indenfor. I Danmark har særligt frigivelsen af de indefrosne feriepenge betydet en enorm interesse for at få skiftet det gamle køkken ud.

Tendensen kaldes cocooning, og effekten af cocooning er den, der har haft positiv indvirkning på den lille østjyske virksomheds omsætning. I takt med nedlukningen steg efterspørgslen hos virksomheden, og det var ikke kun fra virksomhedens danske kunder men en generel tendens fra kunder i hele verden.

Furnipart er dermed en af de virksomheder, der har klaret sig godt gennem de første otte måneder af coronakrisen med øget omsætning og overskud på bundlinjen. Lige nu ser virksomheden frem mod en omsætning, der runder de 200 mio. kr.

Administrerende direktør Rasmus Byriel udtaler:

"For os har cocooning-effekten haft en positiv indvirkning. Alle vores kunder i køkkenindustrien har rygende travlt, og det smitter selvfølgelig af på os. Vi har som mennesker behov for at skabe trygge rammer – særligt i usikre tider – og det er ikke kun i Danmark men i hele verden. Vi har derfor løbet stærkt de seneste måneder, og vi ser frem mod en rekordomsætning i 2020."

Med udsigt til en generel ændring af vores arbejdsvaner med langt mere hjemmearbejde, ser det umiddelbart ikke ud til at tendensen vil ændre sig foreløbigt.

"Det er på en kedelig baggrund, at vi oplever øget omsætning, men forbrugernes ændrede forbrugsfokus betyder travlhed hos en lille virksomhed som os," siger adm. direktør Rasmus Byriel.

Nedlukningen i Danmark og udlandet kom ellers på et tidspunkt, hvor virksomheden normalt ville starte årets messesæson med efterfølgende kundebesøg. En helt ny kollektion var netop blevet lanceret og skulle introduceres til kunder.

"Vi valgte at revidere vores budget og sætte skub i vores strategiske planlægning. Når vi ikke kunne komme ud og mødes med vores kunder blev vores fokus at optimere vores digitale tilstedeværelse," siger Rasmus Byriel.

Publiceret 17 November 2020 09:00