Bekæmp din januar-tristhed: Motionér dig til en lykkerus

Motion kan udløse en cocktail af signalstoffer i hjernen, som tilsammen giver en følelse af velbehag og lykke. Læs her, hvordan du skal motionere.

Artiklens øverste billede
Det sværeste stykke af en løbetur er ofte at komme over dørtærsklen. Så snart man er ude, går der ikke længe, før man mærker de positive virkninger af motion og frisk luft. Foto: Adobe Stock

De fleste kender følelsen af at vende hjem fra en løbetur, en rask gåtur eller en frisk cykeltur med overskud og varme i kinderne.

Men kan man ligefrem motionere sig gladere og bruge det som redskab mod januar-tristhed?

Ja, svarer førende eksperter.

»Når man er fysisk aktiv, så ændres balancen mellem mange af hjernens signalstoffer. Derved ændres også vores sindsstemning,« siger Troels W. Kjær, der er professor, overlæge ved Sjællands Universitetshospital og en af landets førende hjerneforskere.

Det kan eksempelvis være endorfiner, som kaldes ”kroppens egen morfin”, fordi de virker let smertedæmpende.

»Det kan også udløse endocannabioider, som kaldes ”kroppens egen cannabis”, fordi det har lignende effekter,« siger Troels W. Kjær.

På den måde kan man alene via hjernens signalstoffer opleve en samlet cocktaileffekt, hvor man føler sig afslappet, veltilpas og uden smerter.

»Man taler om fænomenet ”runners high”, fordi man kan opleve en glædesrus, hvor man næsten føler sig helt høj,« siger Troels W. Kjær.

Bente Klarlund Pedersen, der er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet og leder af Trygfondens Center for Aktiv Sundhed, bakker op.

»Vi ved fra forskning, at alene motion ved moderat intensitet udløser dopamin og serotonin, som populært kaldes glædeshormoner. Det giver ikke et decideret sus, men en grundfølelse af velbehag,« siger hun.

Hvis man derimod vil opnå et sus, skal der skrues op for intensiteten, tilføjer professor Troels W. Kjær.

»Hvis man vil frigive den helt store palet af stoffer og mærke den maksimale effekt, skal pulsen op. Så det vil sige en løbetur, en frisk cykeltur, boksning eller andre former for højintens motion,« siger han.

I fagsprog vil man sige, at du skal op på minimum 70 procent af din VO2-max, hvis du vil udløse den helt store cocktail af positive signalstoffer.

VO2-max er loftet for, hvor meget din krop kan optage af ilt, når du rigtigt giver den gas.

»Omsat til hverdagssprog betyder det, at man skal give sig 100 procent og tabe pusten, hvis man vil opleve den fulde effekt,« forklarer Troels W. Kjær.

Mindre kan dog også gøre det, understreger eksperterne.

En rask gåtur vil ikke udløse den samme cocktail af signalstoffer.

Men man vil også opleve at blive glad, siger Troels W. Kjær.

»Det er svært at sætte på formel og sige præcist, hvor meget det rykker humøret. Men det kan gøre udslaget, så en neutral eller lidt dårlig dag pludselig føles god,« siger han.

Samtidig har moderat motion også den sideeffekt, at det nedsætter risikoen for angst, stress og depression, tilføjer Bente Klarlund Pedersen.

Man dæmper simpelthen flere af de signalstoffer, som trækker humøret ned - populært sagt.

»Man bliver mere robust og bedre til at håndtere psykisk stress - og det er jo også med til at styrke det mentale helbred og følelsen af velbehag,« siger hun.

/ritzau/

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.