So f***ing Special

Folkekirken er en gammel rullepølse. Den skulle meget hellere være chilihumus med stjerneanis.

Artiklens øverste billede
Mette Krabbe er sognepræst i Hadsten Storpastorat. Privatfoto

So f***ing Special, sådan hed et Tv-program engang. Christine Feldthaus var vært, og programmet undersøgte tidens trends og den individorienterede forbrugerkultur, som herskede i 2012.

»Vi bruger enorme ressourcer både mentalt og økonomisk på at skille os ud og være ’So Fucking Special’’«, hed det i programmet.

Her 10 år efter er vi så kommet til folkekirken. Nu skal den være So f***ing Special, hvis vi skal gøre os håb om, at der overhovedet er en folkekirke i fremtiden. Sådan lød det i hvert fald i Tv-programmet ”Tro til slag” den 2. januar, hvor folkekirken var under behandling. »Kristendommen er som en rullepølse, I ved, det der gamle kødpålæg, som ingen længere giver have”« lød det fra de tre reklamefolk, som havde fået til opgave at sælge kristendommen til moderne forbrugere.

Målet er at øge antallet af deltagere til søndagsgudstjenesten med 15 procent. Det er ret vildt og kræver en hel del ændringer, hvis det står til reklamefolkene, for som kirken og søndagsgudstjenesten tager sig ud i dag, så fremstår den både gammel, træt og umoderne. Og det går ikke til den moderne individorienterede forbruger anno 2022, for vi er ubarmhjertige, når det kommer til, hvordan vi bruger vores tid og vores penge. Det skal helst være hurtigt, sjovt og underholdende. Og kødpålæg er bare kedeligt! Og chilihumus med stjerneanis, der er dyrket af en blind bonde på toppen af Himalaya, er bare fedt!

Sådan er det også for konfirmander. De gider ikke noget, der er kedeligt. Det er kedeligt at gå en tur. Det er kedeligt at gå i kirke. Det er kedeligt at læse en bog. Men vi andre kan heller ikke sige os fri, for en gåtur for os skal helst være en løbetur, og når vi går til gudstjeneste, skal det være til en særlig en af slagsen, og bogen, vi skal læse, skal helst være en lydbog, så vi kan gøre rent imens. Tendensen er, at alt det vi giver os i kast med skal være hurtigt, sjovt og underholdende, og derfor må der ske noget i kirken, hvis den vil være relevant for den individorienterede forbruger anno 2022, mente reklamefolkene.

Og ideerne var mange i programmet, for der er ikke noget galt med kerneproduktet: Kærlighed. Hvem vil ikke have det? Nej, det er formen, formatet og distributionen, den er galt med. Tænk ud af boksen. Kan I forestille jer folkekirken som det næste Netflix? Eller hvad med en prædiken holdt som Beat Poetry eller evangeliet omskrevet til en krimi eller Stand-up i kirken, når der skal fortælles om ensomhed. Og frem for alt, så skal prædikenen være TED. Ja, jeg kendte ikke engang ordet, da jeg hørte det (men det siger nok mere om mig end om verden), men det skal være TED talks, der vi laver i kirken. TED står for Technology, Entertainment, Design -Teknologi, Underholdning, Design.

Det lød ærlig talt som om, at der må en opstandelse til, hvis folkekirken skal være her om hundrede år (men det er jo heller ikke helt fremmed for kirken).

Jeg synes, det er spændende, når andre tager sig tid til at kigge på folkekirken og foreslår gigantiske ændringer. Det har det med at sætte gang i fagfolkene. Siden 2016 har man i kirken arbejdet med højmesseliturgien, som gælder for søndagsgudstjenesterne. Lige nu sidder biskopperne og lægger sidste hånd på arbejdet, men jeg er sikker på, at deres ændringer ikke kommer i nærheden af det, som reklamefolkene foreslog i programmet.

Under alle omstændigheder er jeg enig i, at ændringer må der til, for en ting har de ret i, søndagsgudstjenesten mister terræn over tid. Min anke er bare, hvorfor skal alting være so f***ing special? Hvorfor må ingenting længere være kedeligt?

Når alt skal være helt specielt, så ender det jo med, at intet er specielt. Når intet må være kedeligt, så ender det jo med, at alt bliver kedeligt.

Min opfordring på sådan en kedelig grå januardag er: Tag i kirken på søndag og ked dig!

Der er plads nok på kirkebænken, og hvem ved, måske finder du ud af, at du i bund og grund er ganske almindelig, og at du i al din almindelighed og kedelighed alligevel er noget helt særligt.

Godt nytår!

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.