Debat:

Nej tak, letbanen skal IKKE til Hinnerup

"Spørger man folk i Hinnerup og omegn, siger de generelt nej tak til letbanen," lyder det i læserbrevet her

Mercedes Czank. Formand Dansk Folkeparti Favrskov . Elkjærsvej 34,1, Hammel

Mercedes Czank. Formand Dansk Folkeparti Favrskov . Elkjærsvej 34,1, Hammel

Mange dropper letbanen på grund af ustabilitet, blandt andet på strækningen Århus-Odder. Direktør Michael Borre fra letbanen erkender: "… det er ikke godt nok, at man ikke kan regne med letbanen."

Letbanen er milevidt fra de budgetterede passagertal og mindst 18 mio. kr. fra den forventede indtjening, som man stillede i udsigt, da projektet skulle sælges til besluttende politikere. Anlægsudgifterne er også eksploderede i forhold til budgetterede tal. Det samme gør sig gældende for de årlige driftsudgifter, der er steget fra godt 40 mio. kr. til 70 mio. kr.

Med så voldsomme budgetoverskridelse fristes man næsten til at tro, at embedsfolk og politikere helt bevidst satte udgifterne lavt og passagertallene højt for at få projektet igennem!

Uanset, om der er tale om halve sandheder eller hele fortielser, så arbejdes der på højtryk på at få letbanen til Hinnerup - og dermed en udgift for Favrskov Kommune på mange, mange 100 mio. kr. i mange, mange år frem over. Måske i al fremtid.

Og hvorfor skulle Favrskov have letbane ? For at pendlere fra Randers og omegnskulle kunne køre til store P-pladser (betalt af Favrskov Kommune) og så springe på letbanen?

Ja, nogle fra Favrskov ville selvfølgelig bruge letbanen – men spørger man folk i Hinnerup og omegn, siger de generelt nej tak til letbanen. Er det blot en politiker-drøm at få letbanen ind i Favrskov Kommune ?

Publiceret 17 October 2019 09:00