Peder Meyhoff, medlem af Enhedslisten i Favrskov.

Peder Meyhoff, medlem af Enhedslisten i Favrskov.

Debat:

Rute 111: Besparelsen har ramt både passagererne og klimaet

Peder Meyhoff, Overdrevet 15, Hinnerup, kontaktperson for Enhedslisten

Midttrafik har som bekendt været nødt til at spare på en række buslinjer, bl.a. har de nedlagt rute 111 der før gik fra Århus via Sabro til Hinnerup.

Det var skidt, og det var derfor godt at Favrskov byråd besluttede at opretholde kørsel mellem Sabro til Hinnerup i dagtimerne på hverdage.

I Sabro kan man så skifte til/fra den langsomme bybus 14 der snørkler sig gennem Sabro og Tilst. Samtidig er alle aften- og weekendture gjort til Flexture, dvs. de skal bestilles på forhånd.

Det var godt, at byrådet besluttede at hjælpe passagerne på 111, men det var ikke godt nok.

Spareøvelsen har nemlig kostet passagerer. Hvor der før var 114 passagerer på 23 hverdagsafgange er der nu kun 44 passagerer på de 12 tilbageværende hverdagsafgange. Det betyder at den gennemsnitlige belægning er faldet fra 4,9 til 3,7 passagerer (men nu køres jo kun de mest brugte hverdagsafgange, så i virkeligheden er faldet større).

Hertil skal der dog omvendt lægges at der i løbet af fire sommer- og efterårsmåneder er blevet transporteret i alt 291 passagerer på de gennemførte Flexture, dvs. i gennemsnit ca. 2,5 passagerer om dagen.

Det er slemt. Men det værste er endda, at de 12 daglige afgange der fortsat gennemføres som 'normal' bus, køres med en stor dieselbus der kører ca. 3 km på en liter. Det betyder, at der i gennemsnit køres knap 11 passagerkm på en liter diesel. Der er bestemt plads til forbedring!

Der er i hvert fald følgende oplagte muligheder:1. I stedet for at korrespondere med bybus 14, skal der korresponderes med regionalbus 114 fra Hammel. Det vil give en noget hurtigere forbindelse til Århus C. Desuden skal køreplanen tilrettets så der max. er 5 minutters ventetid i Sabro.

2. Påstigning fra Skjoldelev mod Hinnerup skal bestilles i forvejen. Det vil gøre de fleste ture mod Hinnerup lidt hurtigere.

3. De 12 faste afgange skal gennemføres med en eldrevet minibus i stedet for den store dieselbus der bruges i dag. Den nuværende kontrakt udløber ganske vist først i 2021, men mon ikke Keolis der i dag kører ruten, vil være interesseret i et samarbejde om at udskifte diesel med el?

Den største aktionær i Keolis er den franske stats jernbaner, og de må være nemme at få med til at afprøve mere klimavenlige løsninger.

Desuden kunne byrådet undersøge, om der er behov for at udvide med mulighed for at bestille påstigning på Postvej i Foldby. Der er trods alt omkring en km fra den vestlige ende af Foldby til stoppestedet i Korsholm, og der er en fin tidligere vendeplads lige vest for byen.

Den stammer fra de gode gamle dage, hvor den kollektive trafik var meget bedre end i dag.

Publiceret 06 December 2019 06:00