Peter Lange, formand for landsbysamarbejdet Favrskov4ren (med hat). Her fotograferet under et pressemøde i 2018, hvor Birgit Liin og Dansk Folkepartis Kim Christiansen fortalte, at finansieringen til trinbrættet var på plads. Arkivfoto: Kian Johansen

Peter Lange, formand for landsbysamarbejdet Favrskov4ren (med hat). Her fotograferet under et pressemøde i 2018, hvor Birgit Liin og Dansk Folkepartis Kim Christiansen fortalte, at finansieringen til trinbrættet var på plads. Arkivfoto: Kian Johansen

Debat:

Skal Laurbjerg have lov at dø?

Vigtigheden af stationen i Laurbjerg kan ikke overvurderes. Behovet for pendling både til og fra området er meget stort, ligesom udviklingspotentialet er det.

Peter Lange, formand for landsbysamarbejdet Favrskov4ren

Debat Det lyder måske bombastisk, men det er i virkeligheden det centrale spørgsmål i sagen om genåbningen af stationen i Laurbjerg. 17. december 2019 var der byrådsmøde i Hammel, og mange fra Laurbjerg-området var til stede, deriblandt undertegnede.

På dagsordenen var nemlig et forslag fra Venstre om, at kommunen finansierer stationen, siden trafikministeren nu så sit snit til at fratage os den af forligskredsen ellers vedtagne bevilling - noget, som aldrig er sket før. Venstres ønske om en principbeslutning om stationen blev efter debatten ikke til noget, hvilket er dybt beklageligt. Vi var mange som havde regnet med, at de røde partier - som om nogen altid har været fortalere for kollektiv trafik - begejstret ville bakke op om stationen, men vi hørte kun forbehold og bekymringer om finansieringen. Hvorfor???

Det er en engangsinvestering, som kaster af sig de næste årtier. Vigtigheden af stationen i Laurbjerg kan ikke overvurderes. Behovet for pendling både til og fra området er meget stort, ligesom udviklingspotentialet er det. Hele den fremtidige udvikling af området beror netop på stationen, for Laurbjerg er i virkeligheden sårbar. Kommunen har sin mindste skole i byen, og hvis den lukkes, drejer karrusellen den anden vej, og byen dør - skridt for skridt.

Laurbjerg-området har alle muligheder for at tiltrække de børnefamilier, som er livsgrundlaget: Skole, integreret institution, nye byggegrunde, lave huspriser, indkøb, og den dejligste, fredelige natur, osv. Laurbjerg står altså ved en skillevej i sin historie - det er netop nu, den rigtige beslutning skal tages, for at karrusellen drejer den rigtige vej. Nu, fordi Banedanmark er i gang med at modernisere hele banestrækningen Aarhus - Aalborg, og sporene skal sænkes under Hammelvej - netop der, hvor de nye perroner skal ligge.

Master til kørestrøm til eltog skal også placeres korrekt - derfor skal stationen integreres i projektet - det er nu eller aldrig! Så kære borgmester, kære byråd: Gransk anlægsbudgettet, find pengene, og bliv den borgmester og det byråd, som er Laurbjerg-områdets redningsmænd!

Publiceret 20 January 2020 06:00