Carl-V. Buchwald. Pressefoto

Carl-V. Buchwald. Pressefoto

Debat:

Trinbrættet i Laurbjerg der aldrig bliver til noget

Carl-V. Buchwald, Virksomhedsrådgiver Mangeårig meget passiv modstander af trinbræt i Laurbjerg

debat For år tilbage skrev jeg et læserbrev, hvori jeg advarede mod at etablere et trinbræt i Laurbjerg, da det bl.a. ville betyde nedlæggelse af forskellige buslinjer til ulempe for de mindre samfund i kommunen.

I mellemtiden er alle kommunens partier blevet tilhængere af at få etableret et trinbræt - også dem, der kæmper for bevarelse af buslinjerne. Måske fordi flere af partierne er overbeviste om, at trinbrættet aldrig bliver noget!

Op til årets budgetforhandlinger blev der afleveret 1.800 -1.900 underskrifter til fordel for trinbrættet. Ganske flot, når man tænker på, at det er det dobbelte af antallet af beboere i Laurbjerg (spæd som gammel). Det er måske den samme taktik, som man brugte, da man fremlagde de oppustede forvent-ninger til passagertal.

Man siger ofte, at stilstand er det samme som tilbagegang. Men selvom Laurbjerg stort set har haft det samme indbyggerantal gennem de seneste 10 år, mener jeg, at byen skal være stolt af at have en landskendt gourmetrestaurant, et velfungerende supermarked, ditto automobilværksted og idræts- og fitness-lokaliteter. Og ikke at forglemme en rigtig god skole. Mange andre småbyer vil være misundelige over disse ting.

Der er rigtig mange andre borgere i kommunens småbyer, der blandt andet på grund af et godt sammenhold, lever godt i en driftig by - uden trinbræt.

Af flere årsager er det tvivlsomt om Arriva fortsat vil køre på strækningen gennem Laurbjerg efter elektrificeringen; men det har ingen lokalpolitikere turdet melde ud.

Endelig har kommunen netop meddelt, at der er indført Plustur, så man nu kan blive kørt fra hjemme-adressen til Hadsten Station - Hvad kan man forlange mere.

Nu mangler vi så bare, at lokalpolitikerne finder på et nyt fatamorgana til kommunalvalgkampen næste år.

Publiceret 11 November 2020 14:00