Foto: PR

Foto: PR

Debat:

Trinbræt i Laurbjerg er en visionær og langsigtet strategi, som er det eneste rigtige

"Byer har altid vokset langs banerne, og dette er den samme udvikling i en version 2.0. Det er en visionær og langsigtet strategi, som er det eneste rigtige, især her hvor banen allerede eksisterer. Altså: Sæt igang," skriver læserbrevsskribenten

Peter Lange, formand for landsbysamarbejdet Favrskov4ren

debat Visionen om genåbningen af stationen i Laurbjerg har levet længe, og den står nu overfor at skulle virkeliggøres.

Efter trafikministeren trak statens finansiering af projektet væk, har Favrskov kommunes byråd arbejdet for, at kommunen selv skulle bevilge projektet. Dette er yderst positivt, og byrådet vil ved den endelige beslutning inden så længe glæde områdets godt 2000 mennesker, hvoraf mere end 1800 har støttet med deres underskrift.

Glæden er dog ikke det eneste man får for pengene, listen over fordele er lang: 30 min. til Aarhus H, og hurtige tider til blandt andet Bjerringbro og Viborg. Færre biler på vejene, og nemmere adgang til blandt andet Laurbjergs arbejdspladser.

Laurbjerg-området har stort set alt, men mangler en grøn og dynamisk offentlig transport til blandt andet pendling. Tilflytningen vil stige, med vækst og udvikling til følge, de nye byggegrunde vil blive besat, børnetallet vokser - kort sagt en positiv spiral. 0-vækst er negativ vækst.

De omtrent 120 mennesker som for en tid siden mødte op på Laurbjerg station med skilte og bannere vil ikke blive de eneste passagerer; det er et faktum, at brugen af enhver ny station stiger i de følgende år - der er en synergieffekt.

Det er en gylden mulighed for kommunen, for at dække det stigende behov for attraktive boliger i et naturskønt og fredeligt område til en rimelig pris. De 10 mio. kr. denne investering koster kommunens borgere, vil lønne sig rigeligt.

Tilflyttere giver skatteindtægter, handel og aktivitet - på moderne dansk en win-win situation - for hele kommunen!

Byer har altid vokset langs banerne, og dette er den samme udvikling i en version 2.0. Det er en visionær og langsigtet strategi, som er det eneste rigtige, især her hvor banen allerede eksisterer. Altså: Sæt igang.

Læs mere på: https://favrskov4ren.dk/trinbraet-og-omraadets-udvikling/

Publiceret 03 December 2020 13:00