Debat: Venstre vil kæmpe for udvidelse af rute 26

Forhandlingerne i Folketinget om en ny infrastrukturplan begynder snart. Venstre ønsker, at rute 26 prioriteres i forhandlingerne som 4-sporet motortrafikvej. Forslaget er ikke nyt, for formanden for Teknik- og Miljøudvalget og spidskandidat til regionsrådet, Anders G. Christensen (V), fremsatte det faktisk allerede i 2019. Løsningen for den trafik- og støjbelastede strækning lå da også lige for, da den blå regering forud for folketingsvalget i 2019 afsatte en lille milliard kroner til projektet. Men som bekendt hældte S-regeringen den blå infrastrukturplan og dermed pengene til rute 26 ned ad brættet efter regeringsskiftet. Vi måtte derfor starte forfra, også med dette projekt.

Det er vigtigt, at de østjyske kommuner står sammen om prioriteringerne. Hvis hver kommune kæmper alene for sig selv, er sandsynligheden for at få gennemslagskraft i forhandlingerne mindre. Det er derfor bekymrende, at S-borgmesteren i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard, har sendt syv infrastrukturønsker ind til forhandlingsbordet, og at udvidelsen af rute 26 ikke er iblandt disse ønsker. Man skulle ellers tro, at de østjyske S-borgmestre kunne finde ud af at koordinere internt og blive enige, men ligesom med letbanen ser det ikke ud til at være tilfældet. Heldigvis står V-borgmestrene i Silkeborg og Viborg bag ønsket om en opgradering af rute 26 til motortrafikvej, og det er jeg glad for.

I Venstre gør vi vores til, at rute 26 endelig - efter mere end 10 års kamp - bliver udvidet. Vi skal sikre ordentlig infrastruktur til Hammel med vækst og udvikling i området for øje. Det vil gavne hele Favrskov.

Publiceret 06 April 2021 09:22