Ældre skal løfte jern og spise groft og grønt

Ældre Sagen i Hadsten melder sig for alvor på banen med tilbud til ældre. Det drejer sig om sundhed og velvære.

Af
Af Erling Baastrup

Ældre Sagen i Hadsten afholder temamøde om sund mad.
Det foregår 12. januar kl. 14.00 i Hadsten Sundhedscenter (Kernehuset), hvor klinisk diætist Lotte Gerdes, Favrskov Kommune, og Sundheds- og Idrætskonsulent Karin Schultz, Ældre Sagen, fortæller om sund kost og motion.

Kostrådene

De officielle kostanbefalinger fra Fødevarestyrelsen til raske og rørige ældre er, at de ligesom andre voksne skal følge de otte kostråd. Der skal spises groft brød, frugt og grønt, fisk, magert kød og magre mælkeprodukter og så skal vi spare på sukkeret og slukke tørsten i vand. Sund kost er altså lig med en varieret kost.
En vigtig del af anbefalingerne er også at holde øje med vægten, fordi både undervægt og overvægt kan have konsekvenser for helbredet og for, hvordan man kan klare sig i hverdagen som ældre. Hvis man således har nedsat appetit og tabt sig som ældre, er det vigtigt at følge andre anbefalinger end de otte kostråd.

Pulsen op

Vil du holde dig i fysisk god form - så handler det om fysisk aktivitet med sved på panden - også selv om du er fyldt 60 år eller for den sags skyld 80 år. En god fysisk form gør, at hverdagens gøremål opleves mindre anstrengende, mindsker risikoen for sygdom og faldulykker samt giver en bedre livskvalitet.
De officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen til alle ældre er, at 60+ årige ligesom yngre skal have pulsen op mindst 30 minutter hver dag og træne styrke i både muskler og knogler. Det anbefales, at man træner styrketræning med en forholdsvis tung belastning. Ligesom det er vigtig med balancetræning.
Vil du gerne motionere sammen med andre, så har Ældre Sagen i Hadsten flere forskellige tilbud, og som noget nyt bliver der også etableret et madlavningshold. Mere om det på mødet 12. januar.

Publiceret 06 January 2010 09:17