Nikolaj (tv) og Andreas.

Nikolaj (tv) og Andreas.

Både fag og selvstændighed

Af
Erling Baastrup

Vi bad Andreas og Nikolaj, der begge går i 9. klasse på Regnbueskolen, give deres bud på, hvad Folketinget kan lære af den private skole på Vadstedvej.

"Vi opdrager hinanden. Vi lærer meget ud over fagene. Bliver mere selvstændige. Og vi bliver opdraget til at stille os op på en stol og tale for en større forsamling," konkluderer Andreas.
Nikolaj er enig og fremhæver tolærerordningen, som giver flere muligheder for at organisere og for at eleverne kan få hjælp med det samme. "Lærerne sparrer med hinanden. Det har vi glæde af."

Skolegang til kl. 16?

De to unge har hver dag fri kl. 14.30.
"Al den modstand mod heldagsskolen er noget klynkeri. Jeg må dog give dem, at hvis det er helt til kl. 16, så lyder det af meget," konstaterer Andreas

Nikolaj.

Nikolaj.

Politisk overbevisning

Begge drenge mener, at det partipolitiske ikke ligger så fast hos dem endnu. De er glade for, at der bliver diskuteret meget. Og der er ikke tale om indoktrinering. Lærerne er nok - måske ubevidst - mest til den røde side, men de forsøger at være neutrale.
"De forsøger at lære os, hvem vi er, og hvad vi er. Så kommer partipolitikken i anden række," lyder det.
Hårdt presset røber de begge, at de ligger omkring Liberal Alliance og Venstre.
"Jeg elsker fællesskabet, men når jeg selv har lavet noget rigtig godt, vil jeg også have kredit for det," siger Andreas.

Andreas.

Andreas.

Publiceret 28 January 2013 14:15