Laurbjerg trinbræt er sikret via politisk forlig

Forligskredsen uden om regeringen har stemt endegyldigt ja til et trinbræt i Laurbjerg, det ventes færdigt i 2021

Af
Kian Johansen

Laurbjerg "Bedre og billigere"-forligskredsen (DF, S, SF, EL og RV) i Folketinget har endegyldigt nikket ja til at Laurbjerg Station kan genåbnes.

Dermed får Laurbjerg et ja til et trinbræt der anslås at koste omkring 15 millioner kroner. Og det er den skrabede version, da Banedanmark ikke ønsker at betale mere til projektet.

Ifølge beslutningsgrundlaget kommer der en genåbning, hvor man genanvender dele af den gamle station. Det påvirker prisen positivt. Faktisk koster etableringen kun 15 mio. kr.

Alt det nødvendige udstyr og fysiske forhold omkring trinbrættet er ikke medregnet.

Der er kun det mest nødvendige, som en station ifølge lovgivningen skal omfatte.

For eksempel er der ikke medtaget Laurbjerg-skilte, skraldespande eller overdækket venteplads - eller elevatorer for den sags skyld.

Banedanmark har lavet en oversigt over, hvad de enkelte tilvalg vil koste og der er flere ting der koster mange penge.

Birgit Liin har kæmpet for at få togene til at standse i Laurbjerg siden 2012 og nu ser alt ud til, at det endelig lykkedes.

Jubel i Laurbjerg

"Nu skal vi have etableret trinbrættet, så ser vi på, hvordan vi skaffer de sidste penge. Det er alt andet lige kun praktik," har hun tidligere udtalt til Lokalavisen Favrskov.

"Det er så vildt at se beslutningsgrundlaget ligge der nu. I 2017 mente de statslige myndigheder, at prisen ville blive 60-80 mio. kr.! Tidligere endnu mente de, at projektet var helt umuligt, fordi der nok ikke var kapacitet på strækningen," jublede Birgit Liin.

Den nye station skal ifølge planen tages i brug med udgangen af 2021.

Stationen skal fra udgangen af 2021 betjenes i halvtimesdrift af regionaltog på strækningen Aarhus-Langå-Viborg. Det vil følge beslutningsgrundlaget gøre det muligt for passagerer at benytte regionaltog mod henholdsvis Aarhus H og Struer via Langå, ligesom de vil kunne opnå forbindelse til Intercitytogene ved togskifte i enten Aarhus eller Langå.

Publiceret 03 December 2018 14:30